خرید پایان نامه : جذب مشتری در بازاریابی الکترونیکی |
خرید پایان نامه : جذب مشتری در بازاریابی الکترونیکی
جذب مشتری در بازاریابی الکترونیکی
بازاریابی الکترونیکی یک عملکردی خاص که تنها با فروش محصولات و خدمات در ارتباط باشد نیست. بلکه فرآیندی مدیریتی است برای اداره کردن ارتباط ایجاد شده میان سازمان و مشتری. عملکرد بازاریابی الکترونیک را میتوان در سه بخش زیر معرفی و دستهبندی کرد)روستا،۱۳۸۸).
۱ یکپارچگی: بازاریابی الکترونیک تمامی مراحل فروش توسط شرکت و همچنین فروش از طریق نمایندگیهای شرکت را به صورت یک فرآیند یکپارچه دربرمیگیرد.
۲ میانجیگری ”واسطه گری” : بازارایابی الکترونیک میزان نیاز و خواستهی مشتریان شرکت را با میزان تولید و ظرفیت ارائهی خدمات توسط شرکت کنترل میکند.
۳ واسطهگری: بازاریابی الکترونیک میان بخشهای مختلف شرکت از جمله بخشهای مالی و سرمایهگذاران خارجی نقش واسطه را بازی میکند.
برای درک بهتر نکات کلیدی بازاریابی الکترونیک لازم است ارتباطات متقابل مشتری و سازمان به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد.
چرخهی بازاریابی الکترونیک شامل چهار مرحلهی اصلی است:
تهیه و تدارک
ارتباط
نقل و انتقال
خدمات پس از فروش(Adam,2002)
در مرحله تهیه و تدارک سازمان باید نیازها و خواستههای مشتریان را تعیین کند. سازمان جهت تولید محصولات و یا ارائهی خدمات خود نیازمند تجزیه و تحلیل نیازهای مشتریان است و این عمل از طریق تفکیک مشتریان صورت خواهد گرفت.
زمانی که محصول “یا خدمت” مطابق سلیقه و خواستهی مشتری طراحی شد مرحلهی ارتباط آغاز میشود. شرکت “سازمان” باید در مورد ارائهی کالای مورد نظر به مشتری با او مکاتبه کند.
مشتری ارزشمندترین اطلاعات را دربارهی محصولات و خدمات خریداری شده ارائه میکند. بنابراین باید او را با خدمات پس از فروش که خواستهها و نیازهایش را برآورده میسازد، حمایت کرد.
مرحلهی ارتباط دارای چهار زیر مجموعه است که حروف آغازین این زیرمجموعهها، کلمهی AIDA را میسازد؛ “Attention توجه – Information اطلاعات – Desire خواست و علاقه – Action عملکرد”. ارتباط متقابل میان شما و مشتری در طول مرحلهی ارتباط باید بسیار نزدیک و صمیمی باشد.
سازمان باید در ابتدا نظر مشتریان را دربارهی محصولات و خدمات جدیدی که ارائه کرده است، جلب کند. تبلیغ از طریق بنر وسیلهای مناسب برای جذب مشتریان است. برای موفقیت در این روش باید بنرهای طراحی شده قدرت جلب نظر مشتری را داشته باشند.(ونوس،۱۳۸۵).
پس از این مرحله، سازمان باید اطلاعات مورد نیاز را در اختیار مشتری قراردهد تا او نظرات خود را درمورد محصولات و خدمات ارائه شده مطرح کند. مشتری باید قدرت انتخاب اطلاعات مورد نیاز خود را از میان عنوانهای مختلف داشته باشد.
شرکت “سازمان” باید برای خرید محصولات و خدمات جدید در مشتری انگیزهی لازم را ایجاد کند. برای رسیدن به این هدف میتوان از کلیهی امکانات رسانهای موجود در اینترنت بهره جست.
فرآیندهای بالا منجر به خریداری محصول یا سفارش خدمتی از سوی مشتری میشود.”آغاز حرکت!”
زمانیکه مشتری تصمیم به خریداری محصول “یا سفارش خدمتی” گرفت باید ارتباط مستقیم میان او و بخش فروش شرکت برقرار شود.
اگر دو مرحله اول با موفقیت پشت سر گذاشته شوند، مشتری محصول یا خدمتی را که ارائه میدهید خریداری خواهد نمود.
مرحلهی تحویل کالا “خدمات” نیز اهمیت بسزایی درفرآیند بازاریابی شما دارد، “مطمئنترین فرآیند برای پرداخت پول توسط خریدار و همچنین تحویل به موقع سفارش به مشتری”.
پس از فروش محصول “یا خدمات” نباید فعالیتهای بازاریابی قطع شوند. در مرحله خدمات پس از فروش تلاش برای ایجاد ارتباط میان مشتری و فروشنده است. جذب مشتری جدید مشکلتر و پرهزینهتر از نگهداری و حفظ مشتریان قبلی است. حفظ مشتری، نیازمند تلاش بیشتر نیروی انسانی سازمان مربوط و توانمند کردن سیستم اطلاعرسانی است.
مشتری مهمترین عامل در تبلیغ خدمات و کالای ارائه شده است و به همین دلیل باید از خدمات پس از فروش مناسبی بهرهمند شود.
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-01-30] [ 09:04:00 ب.ظ ]
|