فروش اینترنتی فایل پایان نامه شرایط اختصاصی ورود به خدمت |
براساس ماده ۱۶ ق.ا.ک “مسابقه و امتحان ورودی داوطلبان استخدام رسمی بوسیله سازمان صورت میگیرد.”از نکات خوب ومثبت هردو قانون،سپردن برگزاری مسابقه وامتحان به سازمان میباشد.زیرااولااین سازمان بدلیل تخصص وتجربه در این زمینه به بهترین وجهی ازعهده این مسئولیت برمیآیدو ثانیا بدلیل استقلال حقوقی وفنی که سازمان از ادارات دیگر دارد بدون هیچگونه اعمال نفوذ وگروه بازی میتواندبه انجام این مسئولیت بپردازد.البته در تبصره ذیل ماده ۱۶ به سازمان این استقلال را دادهاست که درصورت اقتضا باحفظ حق نظارت،برگزاری این مسابقات وامتحانات را به دستگاه استخدام کننده واگذارکند.این درحالیست که قانون م.خ.ک به بهترین نحوی سعی کرده این مسئولیت رابهسازمان محول کند زیرا در راستای متمرکز کردن این مسئولیت در سازمان از دادن استقلال به سازمان برای واگذاری به نهادهای دیگر اجتناب کرده وبدین ترتیب از تشتت وتنوع وگوناگونی مسابقات وامتحانات دوری شدهاست.(موسی زاده،۱۳۷۷، ص۱۰۳)
گفتاراول:مفهوم مسابقه و امتحان ورودی
مسابقه یا امتحان روشهای انتخاب وبکارگیری مستخدم برای اداره میباشد.بند ب ماده۱آیین نامه امتحانات ومسابقات استخدامی در تعریف مسابقه چنین مقرر داشتهاست:”مسابقه عبارت از انتخاب بهترین داوطلب به ترتیب امتیازات مکتسبه است.”این شیوه پذیرش داوطلب در اداره دارای ویژگیهای خاص خود میباشد.یکی ازین ویژگیهای محوری،نیاز اداره برای استخدام میباشد.درواقع میزان پذیرش افراد در امتحان،به میزان نیاز اداره برای حضور افراد در پستها بستگی دارد.در این موقعیت دانش وآگاهی افراد تحت شعاع نیاز اداره قرارمیگیرد،هرچند اداره این حق را برای خود محفوظ میدارد درصورتی که فرد از دانش کافی برای تصدی پست برخوردار نباشد از پذیرش داوطلب سرباز زند،هرچند تنها همان فرد تنها داوطلب امتحان باشد زیرا باید شکل رقابتی امتحان ورودی همواره حفظ شود.ودر پایان امتحان داوطلبان براساس نمره کسب شده رتبه بندی میشوند.ودست به انتخاب دربین این افراد زدهمیشود.البته هیات متخصصی که برگزاری این مسابقات را برعهده دارد وبه انتخاب افراد براساس دانش واگاهی افراد میپردازد مستقل از مقامی است که حکم انتصاب را صادر میکند.
گفتاردوم:استثناهای مسابقه ورودی
در قانون استخدام کشوری دو استثنا وجود دارد:
۱-تبصره ماده۱۳ق.ا.ک مقرر میدارد:”وزارتخانهها وموسسات دولتی مشمول این قانون میتوانند باموافقت سازمان امور اداری واستخدامی کشور در قبال داوطلبان یا دانشجویان آموزشگاههای اختصاصی یا دورههای تربیتی مربوط ودانشگاهها وموسسات عالی آموزشی تعهد استخدامی به عمل آورند.” این تبصره گویای نیازاداره به داوطلبان تربیت یافته میباشد وبه همین علت آنها راتشویق میکندتا دوره آموزشی را طی کنند وبا شرایط آسانتری استخدام شوند.(ابوالحمد ص۲۰۸)
۲-ماده۶۸ق.ا.ک:”هرگاه مستخدمی که طبق ماده۶۴ از خدمت استعفاء نمودهاست داوطلب خدمت در گروه مورداشتغال سابق خود یا گروه پایینتر باشد وزارتخانه یاموسسه دولتی استخدام کننده میتواند داوطلب را از گذراندن دوره آزمایشی معاف دارد.”
درقانون مدیریت خدمات کشوری چنین استثناهایی وجود ندارد.
گفتارسوم:مواردی که امتحان جانشین مسابقه ورودی میشود
هنوز به این علت که آیین نامه یا دستورالعملی در زمینه امتحان یا مسابقه برای قانون مدیریت استخدام کشوری به تصویب نرسیدهاست،ارجاعی برای بررسی وتحقیق نداشتیم.
اما باتوجه به ماده ۳آیین نامه امتحانات ومسابقات استخدامی میتوان موارد جانشینی را چنین دسته بندی کرد:”۱-مواردی که داوطلبان برابر یاکمتر از شمار موردنیاز اداره باشد۲-در استخدام دانشآموختگانی که از آموزش رایگان استفاده کردند درجهت ایفای تعهدات۳-کسانی که با تایید ومعرفی بنیادشهید،خانواده شهید،جانبازان وکسانی که تحت تکفل شهید نبودند ولی سرپرستی خانواده شهید یا جانباز را برعهده دارند،داوطلب ورود به خدمت دولتی میباشند.۴-در مشاغل تخصصی وحساسی که به تایید وزیر یا رئیس موسسه و تایید سازمان میرسد.(زارعی، ص ۴۳)
مبحث سوم:رسیدگی به شکایات
متاسفانه قوانین استخدامی کشورمان در این مورد به طور مشخص تعیین تکلیف نکردهاست،ومرجعی برای رسیدگی مشخص نکردهاست.در قانون مدیریت خدمات کشوری هم چنین مرجعی مشخص نشدهاست.”اما چون دیوان عدالت اداری مرجع نهایی رسیدگی به شکایتهای مستخدمان وزارتخانه،موسسات عمومی… در مورد تضییع حقوق استخدامیشان میباشد وهرداوطلبی که از شرکت در امتحان ومسابقه وروودی محروم شود،میخواهد وارد استخدام رسمی شود درواقع یک مستخدم رسمی احتمالی میباشد ودیوان عدالت اداری میتواند مرجع رسیدگی به اینگونه شکایات باشد.
فصل سوم:انواع مستخدمان
ماده۴ قانون استخدام کشوری مستخدمین دولتی را به دو دسته رسمی وپیمانی تقسیم نمودهاست،در زمان تصویب این قانون در سال۱۳۴۵ انواع دیگری ازمستخدمان که درخدمت دستگاههای اجرایی بودند (مثل روزمرد،حکمی،خریدخدمتی)براساس ضوابط مقرر در قانون ا.ک به مستخدم رسمی تبدیل شدند.اماپس از آن هم مستتخدمان دیگر(غیررسمی وغیرپیمانی) به عنوان مستخدم دولتی در دستگاهها استخدام شدند.
اما طبق ماده۴۵ قانون مدیریت خدمات کشوری،استخدام را تنها به دو شکل رسمی وپیمانی محدود کردهاست ودر ماده ۵۲ به کارگیری افراد در دستگاههای اجرایی خارج از این دو حالت رسمی وپیمانی را ممنوع نمودهاست.
مبحث اول:مستخدم رسمی
طبق ماده۵ قانون استخدام کشوری :”مستخدم رسمی کسی است که به موجب حکم رسمی در یکی از جداول حقوق موضوع ماده۳۰ برای تصدی یکی از پستهای سازمانی وزارتخانهها یا موسسات دولتی مشمول این قانون استخدام شده باشد.”بنابر این تعریف مستخدم رسمی برای تصدی یک پست ثابت سازمانی بوجود میآید.پستهای ثابت ومستمر هم به مشاغغل حاکمیتی اختصاص دارد.در قانون مدیریت خدمات کشوری استخدام رسمی تعریف نشدهاست اما شرایطی را برای ایفای این پست مقرر کردهاست.
بنابرمجموع این تعاریف در دو قانون شاخص استخدام رسمی،وجودشغل حاکمیتی،ثبات واستمرارآن استکه به موجب حکم صادره ازمقام صلاحیتدار بصورت رسمی به آن شغل منصوب میشود.
این رابطه استخدامی از هردو سو(مستخدم رسمی ودولت)بصورت قانونی مشخخص شدهاست وتمام اموراستخدامی مستخدم به تفصیل در قانون تعیین میشود وهیچ کدام از دوطرف اختیار دخلوتصرف در این امور راندارند.برهم زدن این رابطه بدون از دست دادن بعضی مزایا برای مستخدم امکانپذیر نمیباشد وهمینطور دولت هم نمیتواند هر زمان که بخواهد این رابطه را برهمزند.مستخدمان رسمی خود به دوگروه آزمایشی وقطعی تقسیم میشوند که در ذیل بررسی میشود.
گفتاراول:مستخدم رسمی آزمایشی
طبق ماده ۱۷ ق.ا.ک :”کسانی که در امتحان یا مسابقه ورودی استخدام رسمی قبول شدهاند قبل از ورود به خدمت رسمی یک دوره آزمایشی را طی خواهند کرد.”طبق تبصره ۲ این ماده این دوره از شش ماه تا دو سال در نوسان میباشد.باتوجه به مفهومی که از اصطلاح”آزمایشی”برمیآیددورهموقتی میباشد که در آن مستخدم لیاقت وکاردانی خود را اثبات کند تا اعتماد دولت را دربه عهدهگرفتن پست موردنظر جذب کند.کارمند هم باقرارگرفتن در محیط کاری خود را با آن سازگار میکند وبرای برعهدهگرفتن مسئولیتهای شغلش آماده میشود.
طبق ماده۴۶ قانون مدیریت خدمات کشوری،کسانی که شرایط ورود به استخدام رسمی را کسب میکنند باید یک دوره سه ساله آزمایشی را طیکنند که درصورت احراز شرایط مقرر در قانون از بدو خدمت جزء کارمندان رسمی منظور خواهدشد.
“افرادی که در دوره آزمایشی لیاقت وکاردانی وعلاقه به کار از خود نشان دهند در پایان دوره آزمایشی به موجب حکم وزارتخانه یا موسسه استخدام کننده وتایید سازمان امور اداری واستخدامی کشور از لحاظ تطبیق با مقررات استخدامی در عداد مستخدمین رسمی منظور و ازحقوق ومزایای قانونی آن برخوردار خواهندشد.”(ماده۱۹ق.ا.ک)
از نظر حقوق ومزایا به کارمندان رسمی که در مرحله آزمایشی قراردارندحقوق کامل تعلق میگیرد وتمام فوقالعاده وهزینهها پرداخت میشود واز این نظر هیچ فرقی با مستخدم رسممی که حکمش قطعی شده ندارد.سابقه خدمت آزمایشی این مستخدمان بعد ازقطعی شدن حکم مستخدم جزء سوابق خدمتی کارمند تلقی میشود.تنها تفاوتی که مستخدم رسمی آزمایشی با مستخدم رسمی قطعی دارد آن است که مستخدم رسمی قطعی را نمیتوان بدون حکم مراجع قانونی از تصدی پست برکنار کرد،اما مستخدم رسمی آزمایشی را میتوان بدون هیچگونه تعهدی درپایان دوره آزمایشی برکنارکند.البته همهی حقوق مرخصی ودیگرمزایا به فرد تعلق میگیرد.
تبصره ۱ ماده۴۶ قانون استخدام کشوری در مورد پایان این دروره آزمایشی تعیین تکلیف میکند:”درصورتی که درضمن یا پایان دوره آزمایشی کارمندان شراایط ادامه خدمت ویا تبدیل به استخدام رسمی را کسب ننمایند با وی به یکی از روشهای ذیل رفتار خواهد شد:
الف-اعطاءمهلت دو ساله دیگر برای احراز شرایط لازم
ب-تبدیل وضع به استخدام پیمانی
ج-لغوحکم”
بند الف این قانون به کارمندان فرصت دوبارهایی میدهد وبدین گونه مدت آزمایشی تا ۵ سال قابل افزایش است.بند “ب” و “ج” تتنبیه ومجازاتی است برای کارمندی که در کار خود سستی وکاهلی میکند.
گفتار دوم:مستخدم رسمی قطعی
به موجب ماده۱۹ق.ا.ک پس از گذراندن دوره آزمایشی اگر کارمند لیاقتوکاردانی از خود نشان دهد،در عداد یک مستخدم رسمی قرار میگیرد.مطابق ماده ۲۲ این قانون:”پس از اتمام دوره آزمایشی،انتصاب قطعی افراد به پستهای سازمانی باتوجه به شرایط احراز شغل و بارعایت تحصیلات وامتیازات حاصله از امتحانات ومسابقات ونحوهی کار در دوره آزمایشی وتجارب ایشان در قبل از ورود به استخدام رسمی صورت میگیرد.”
در قانون مدیریت خدمات کشوری باطی دوره سه ساله وکسب شرایط مقرر در ماده ۴۶ اعتمادادارهبرای جذب کارمند جلب میشود واستخدام رسمی کارمند بصورت قطعی درمیآید.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-31] [ 08:00:00 ق.ظ ]
|