فروش پایان نامه : اثربخشی سازمانی[۱] و معیارهای آن |
![]() |
فروش پایان نامه : اثربخشی سازمانی[۱] و معیارهای آن
منظور از اثربخشی سازمانی، میزانی است که یک سازمان با بهره گرفتن از منابع خاص و بدون هدر دادن منابع خود و بدون فرسوده کردن غیرضروری اعضاء و جامعه خود، اهدافش را برآورده میسازد. در واقع اثربخشی سازمانی، درجه نزدیکی سازمان به اهداف خود را نشان میدهد(ریاحی، ۱۳۸۹).
۲-۱-۲۱-۱- معیارهای سازمانی
در دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ تحقیقات وسیعی در مورد اثربخشی سازمانی صورت گرفته که منجر به ارائه معیارهای متفاوتی به شرح ذیل گردیده است.
اثربخشی کلی
نوعی ارزیابی است که از معیارهای متعددی بهره میگیرد. معمولاً از طریق ترکیب نمودن اسناد عملکرد گذشته یا به دست آوردن ارزیابیهای کلی و یا از طریق قضاوتهای اشخاص بصیر و مطلع نسبت به عملکرد سازمان،اندازهگیری میشود.
بهرهوری
بهرهوری یعنی توانایی در به کارگیری مقدار کمتری از نیروی کار و سایر مواد مصرفی و تولید یا ارائه خدمات بیشتر (سید جوادین، ۱۳۸۶ : ۹۱).
کارآیی
نسبتی است که مقایسه بین برخی از جنبههای عملکرد واحد با هزینههای متحمل شده جهت تحقق آن را نشان میدهد.
سود
شامل درآمد حاصل از فروش منهای هزینه کل میباشد. نرخ برگشت سرمایه و درصد بازدهی فروش کل را نیز می توان معادل سود در نظر گرفت.
کیفیت
کیفیت عبارت است از آماده بودن خدمت یا کالا برای استفاده کننده که خود نیازمند کیفیت طراحی، انطباق، در دسترس بودن و مناسب بودن مکان ارائه خدمت میباشد (سید جوادین وکیماسی، ۱۳۸۹ : ۳۵)
حـوادث
میزان سوانحی که حین کار اتفاق میافتد و اتلاف وقت را موجب میشود.
رشد
به وسیله افزایش در متغیرهایی همچون نیروی کار، ظرفیت کارخانه، داراییها، میزان فروش و سود و سهم بازار، نشان داده میشود.
میزان غیبت در کار
البته این وضعیت عمدتاً شامل غیبتهای غیر موجه است.
جابهجایی در کار (ترک خدمت)
دربرگیرنده ترک خدمت اختیاری کارکنان از سازمان است.
رضامندی شغلی
شامل احساسها و نگرشهای هر کس نسبت به شغلش میباشد.
انگیزش
حالتی درونی است که انسان را به انجام فعالیتخاصی ترغیب میکند.
روحیه
پدیدهای گروهی است که متضمن تلاش مضاعف، یکی شدن اهداف فرد و سازمان و ایجاد تعهد و احساس تعلق میباشد.
کنتـرل
فعالیتی است که ضمن آن، عملیات پیشبینی شده با عملیات انجام شده مقایسه گردیده و در صورت وجود اختلاف و انحراف بین آنچه باید باشد و آنچه هست، نسبت به رفع و اصلاح آن اقدام میشود(دفت، ۱۳۸۸: ۷۳).
انسجام/ تعارض
انسجام بیانگر آن است که افراد در سازمان یکدیگر را دوست داشته و دارای ارتباطات باز و همه جانبه باشند. تعارض نیز وضعیتی اجتماعی است که در آن، دو یا چند نفر در مورد موضوعات اساسی با یکدیگر توافق ندارند.
انعطافپذیری / انطباق
به توانایی یک سازمان برای تغییر رویههای استاندارد عملیاتی خود در پاسخ به تغییرات محیطی اطلاق میگردد.
برنامهریزی و هدفگذاری
بیانگر استراتژیو گامهای اصولی و منظمی است که سازمان باید در آینده بردارد و خود را درگیر رفتارهای هدفگذاری شده نماید.
اجماع در هدف
بیانگر هدف واحدی است که همه افراد سازمان برای خود متصورند.
نهادینه کردن اهداف سازمانی
بر پذیرش اهداف سازمانی اشاره داشته و بر این باور است که اهداف سازمانی صحیح و درست میباشند.
سازگاری نقش و هنجار
به حد و حدودی که اعضاءسازمان در خصوص موضوعاتی از قبیل نگرشهای مساعد نسبت به سرپرستی، انتظارات نقش، روحیه و الزامات نقش توافق دارند، اشاره میکند.
مهارتهای ارتباطی مدیریتی
به سطوح مهارتهایی که مدیران در ارتباط با سرپرستان،زیر دستان و همکاران خود در قالب ارائه حمایتهای مختلف یا تسهیل تعاملات سازنده و مفید و ایجاد اشتیاق برای تحقق اهداف و عملکرد عالی به کار میگیرند، اشاره دارد.
مهارتهای انجام وظیفه مدیریتی
به مهارتهایی اشاره دارد که مدیران سازمانها و رهبران
گروهها برای تحقق وظایف سازمانی خود لازم دارند.
مدیریت اطلاعات و ارتباطات
شامل کارآیی، صحت و دقت در تجزیه و تحلیل اطلاعات برای افزایش اثربخشی سازمانی است.
آمادگی
قضاوت کلی در خصوص این احتمال که سازمان میتواند برخی از وظایف جدیدی که از آن خواسته میشود را به طور موفقیتآمیز انجام دهد.
بهرهبرداری از محیط
حد یا میزانی است که سازمان به طور موفقیتآمیز با محیط خود در تعامل بوده و منابع با ارزش و کمیاب موردنیاز خود را به دست میآورد.
ارزیابی به وسیله پدیدههای خارجی
دربرگیرنده ارزیابی سازمان یا واحد به وسیله افراد و سازمانهای موجود در محیط است.
ثبات
منظور از ثبات، حفظ و نگهداری ساختار، بخشهای کارکردی سازمان و منابع موردنیاز آن در طی زمان است.
تأکید بر آموزش و توسعه
شامل افزایش توانائیهای تخصصی و مهارت کارکنان در انجام وظایف محوله و به فعلیت درآوردن برخی از توانائیهای بالقوه میباشد.
تأکید بر موفقیت
قیاسی است بین نیاز فردی جهت رسیدن به موفقیت و ارزشی که سازمان برای تحقق اهداف جدید خود قائل است (رابینز، ۱۳۸۱)
۲-۱-۲۱-۲- مدلهای اثربخشی سازمانی
مدلهای مختلفی برای بررسی میزان اثربخشی سازمانی ایجاد شدهاند. این تنوّع در مدلها بهدلیل ماهیّت مفهوم اثربخشی، بهویژه مرزهای نامشخص آن و بهدلیل مفهومسازیهای متنوع سازمانهایی است که مدلهای مختلف اثربخشی را بهکار میگیرند.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-31] [ 02:42:00 ق.ظ ]
|