مقاله (پایان نامه) : مراحل تجاریسازی یافتههای پژوهشی |
مهمترین دستاورد پژوهش، «تولید ایده[۱]» است. نخستین پرسشی که مطرح میشود آنست که «ایده» را چگونه باید تولید کرد؟ راههای متعددی برای تحقق این هدف در بنگاههای اقتصادی وجود دارد. فرض کنیم که ما در صدد تولید کالای جدیدی هستیم که نظیر آن در بازار وجود ندارد.
مراکز تحقیق و توسعه به روشهای زیر متوسل میشوند:
P بررسی نیازهای مصرف کنندگان در گروههای سنی مختلف، در جوامع گوناگون.
Pبررسی کالاهای رقبای مهم تجاری و شناخت دقیق نقاط ضعف و قوت آنها ( به منظور تحقیق پیرامون تولید کالاهایی که فاقد نقاط ضعف مزبور بوده و نقاط قوت آنها بیشتر از نقاط قوت کالاهای رقیب باشد).
Pاعزام نماینده یا پژوهشگر به نمایشگاههای صنعتی یا تجاری که در آنها نوآوریهای تکنولوژیکی عرضه میشود.
P بازدید مخفیانه از مراکز تولید شرکتهای رقیبی که در موقعیت برتری قرار دارند.
Pجذب نخبگان یا افرادی که ضریب هوشی بالایی دارند به مراکز تحقیقاتی و تأمین کامل زندگی آنان (برای نمونه یادآور میشود که کشور چین در وهله اول شهروندان چینی را که در کشورهای صنعتی به تخصصهای بالایی دست یافتهاند شناسایی کرده و همان امکاناتی را که فرضاً در ایالات متحده و اورپا در اختیار آنان است برایشان فراهم می کند. بدیهی است که درآمدهای ارزی ناشی از تجاری شدن ایدههای نوین این افراد به مراتب بیش از هزینههایی است که در طول سال صرف آنان میشود). در مرحله بعد به سراغ جذب نخبگان سایر کشورها میافتند.
۲- ارزشیابی ایده تولید شده:
پس از «تولید ایده» توسط پژوهشگر یا افرادی که در مراکز تحقیق و توسعه فعالیت میکنند ضروری است که «ایده» ارائه شده از جنبههای مختلف مورد بررسی و ارزشیابی قرار گیرد، این مرحله که دومین مرحله تجاری شدن ایده است، اصطلاحاً IDEA SCREENING نامیده میشود.
ارزیابی ایده باید به گونهای صورت گیرد که پاسخ پرسشهای زیر روشن شود:
۱- آیا مصرف کننده (مشتری) در بازار هدف از کالای جدیدی که تولید خواهد شد استقبال خواهد کرد؟ به عبارت دیگر ایده تولید شده اگر از قوه به فعل در آید چه نفعی عاید مصرف کننده خواهد کرد. به چه نیازی پاسخ خواهد داد؟
۲- کالای جدید چه سهمی از بازار[۲] را به خود اختصاص خواهد داد و چه گروههایی از جامعه مصرف کننده آن خواهند بود.
۳- روند فروش کالا در آینده چگونه خواهد بود؟ آیا سیر صعودی خواهد داشت یا چرخه حیات آن ناپایدار است.
۴- آیا ساخت کالا از لحاظ فنی امکانپذیر است؟
۵- عکسالعمل رقبا (فرآوردههای رقیب) در قبال عرضه کالا یعنی یافته پژوهشی که جنبه تجاری به خود گرفته چه خواهد بود؟
۶- آیا ساخت کالا پس از برآورد تمام هزینهها با توجه به قیمتی که مصرف کننده توان پرداخت آن را دارد سودآور است؟
۳- توسعه «ایده» و بررسی کاربردی کردن آن:
در این مرحله نکات مهم بازاریابی از جنبههای دیگر مطرح میشود که لازم است برای روشن شدن آنها تحقیقات تکمیلی صورت گیرد. این نکات عبارتند از:
P بازار هدف برای این کالا کدام بازار است و خصوصیات آن چیست؟
Pکالا باید چه نیازهایی از مصرف کننده را برآورده کند؟
Pعکسالعمل مصرف کننده در بازار هدف در قبال این کالا چیست؟
Pچگونه میتوان کالا را با کمترین هزینه تولید کرد؟
۴- تحلیل تجاری[۳] کالا:
منظور از تحلیل تجاری آنست که بنگاه اقتصادی، قبل از تولید، از طریق بررسیهای آماری به این نکته پیببرد که مناسبترین میزان تولید کالا، در نخستین مرحله، چه تعدادی یا چه مقدار است و نقطه سربه سر تولید[۴] و سودآوری تقریبی آن در این نقطه چقدر است.
۵- تست BETA و بازارسنجی:
در این مرحله یک مدل فیزیکی از کالا تهیه و نحوه استفاده از آن بررسی میشود. ممکن است نمونه نرمافزاری کالا نیز برای نظرخواهی از متخصصان تهیه و برای آنان ارسال شود تا نقاط ضعف احتمالی کالا قبل از مرحله تولید مشخص شود. معمولاً نمونه اولیه کالا در نمایشگاههای تجاری کشورهایی که به مقررات کپیرایت متعهد هستند یا حقوق مالکیت معنوی را رعایت میکنند به معرض نمایش گذارده میشود تا مشتریان بالقوه در مورد آن اظهار نظر کنند و پس از گردآوری اظهارنظرها یا آگاهی از نقایص احتمالی کالا، اصلاحات، جرح و تعدیلهای لازم در آن صورت گیرد. در این مرحله تعداد محدودی از کالا به صورت آزمایشی تولید و به یکی از بازارهای خوش آتیه ارسال میشود تا مشخص گردد مورد قبول مشتری واقع خواهد شد یا خیر؟
۶- جنبههای فنی و اجرایی:
در این مرحله نکات زیر مورد توجه قرار میگیرد:
P برآورد اعتبار مورد نیاز برای تجاریسازی یافته تحقیق.
P تهیه مواد تبلیغی (کاتالوگ، بروشور، پوستر) مورد نیاز برای معرفی کالا و شناساندن آن.
P تدوین برنامه ساخت کالا.
P تشکیلاتی که برای تولید و عرضه کالا باید در بنگاه اقتصادی ذیربط ایجاد شود.
P امور لجستیکی مربوط به کالا.
۷- تجاری شدن:
P ایجاد شبکههای توزیع برای عرضه کالا (تماس با عمده فروش، خرده فروش، فروشگاههای زنجیرهای، ایجاد فروشگاههای اختصاصی، واگذاری نمایندگی فروش و …).
P اجرای یک برنامه تبلیغی کارآمد برای معرفی کالای جدید به خریداران بالقوه.
تردیدی نیست که برای تجاریسازی یافتههای پژوهشی در همه موارد از روشهای یکسانی نمیتوان پیروی کرد. برخی از یافتههای پژوهشی (مثلاً در بخش پزشکی) به گونهای هستند که تجاری کردن آنها به فرآیندهای پیچیدهای نیاز دارد. همچنین با بهره گرفتن از برخی روشهای ابتکاری میتوان از تعدد مراحل یاد شده کاست.
در اینجا لازم است به این نکته توجه کنیم که از هر ۱۰۰ ایده نوینی که ارائه میشود، تنها یک یا دو ایده ارزش تجاری کردن دارند. ایدههای برتر تجاری که از قوه به فعل در میآیند دارای ویژگیهای زیر هستند:
۱- این ایدهها از ارزش افزوده بالایی برای مصرف کننده نهایی یا مشتری برخوردار هستند.
۲- یکی از مشکلات مهم را بر طرف میکنند، نیازهای اساسی یا خواسته مبرمی را برآورده میکنند به گونهای که شخص آماده است بهای گزافی برای تهیه یا خرید آنها بپردازد.
۳- بازار وسیعی را تصاحب میکنند، حاشیه سود و میزان درآمدزایی آنها بالاست.
۴- در زمان معرفی یا عرضه به بازار به خوبی با امکانات بنگاه عرضه کننده یا تیم مدیریت وی همخوانی دارند و بین درجه ریسک آنها و درآمدی که ایجاد خواهند کرد تعادل برقرار است.
در بین ایدههای نوین تولید شده توسط پژوهشگران، ایدهای از نظر تجاری «ایدهال» محسوب میشود که شرایط زیر را دارا باشد:
۱- به سرمایهگذاری اولیه نیاز نداشته باشد.
۲- حجم بازاری را که به دست خواهد آورد از لحاظ کمی بتوان محاسبه کرد.
۳- نیاز بازار به کالا یا خدمات نوینی که عرضه خواهد شد کاملاً محسوس و قابل درک باشد.
۴- مواد اولیه یا «نهادههای[۵]» لازم برای تولید آن به مقدار کافی در دسترس باشد.
۵- استفاده از آن به تدوین مقررات دولتی نیازی نداشته باشد.
۶- تولید و عرضه آن به نیروی کار نیاز نداشته باشد (حق لیسانس تجاری کردن ایدههای نوین «ایدهآل» را میتوان به هزاران نفر واگذار و صدها میلیون دلار درآمد کسب کرد بدون آنکه پژوهشگر درگیر مسایل تولید شود).
۷- خریداران به دفعات به خرید آن اقدام میکنند.
۸- ابداع کننده یا تولید کننده اندیشه از معافیت مالیاتی یا امتیازات مناسبی در این زمینه برخوردار شود.
۹- نیازی به ایجاد شبکه توزیع جدید ندارد بلکه سیستمهای توزیع موجود، علاقهمند به عرضه آن به بازار هستند.
۱۰- ارزش آن را دارد که برای معرفی آن تبلیغات وسیعی انجام گیرد.
۱۱- مشتریان حاضرند برای دسترسی به آن بیعانه پرداخت کنند یا بهای آن را قبلاً پرداخت نمایند.
۱۲- کاربرد کالا یا خدمات (پس از طی همه مراحل تجاری شدن) هیچگونه خطری ایجاد نکند و پدید آورنده «ایده» یا عرضه کننده محصول تعهد یا مسئولیتی در قبال مصرف کننده به سبب بیضرر بودن آن نداشته باشد.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-31] [ 03:49:00 ق.ظ ]
|