منابع پایان نامه با موضوع بازاریابی اینترنتی
بازاریابی اینترنتی

«بازاریابی اینترنتی فرآیند ساخت و حفظ روابط مشتری در فعالیت های روی خط است که مبادله ایده، محصول و خدمات را تسهیل کرده، موجب تامین رضایت هر دو طرف مبادله می شود.تغییرات بسیاری در بازاریابی در نتیجه ی به کارگیری اینترنت پدید آمده است. کاربران با اتصال به اینترنت و جست و جوی کالای مورد نیازشان به راحتی قادرند در هر ساعتی از شبانه روز اطلاعات کاملی راجع به آن کالا دریافت و در صورت تمایل، نسبت به خرید آن اقدام کنند. به علاوه، فروش روی خط برای مالکان شرکت ها به علت بی نیازی از نیروی کار، مقرون به صرفه تر است. به طور کلی، با بهره گرفتن از بازاریابی اینترنتی می توان بازار محدود و محلی را به بازاری گسترده و جهانی تبدیل کرد.بازاریابی اینترنتی بخشی از تجارت الکترونیک است که مدیریت اطلاعات، روابط عمومی، خدمات مشتریان و بخش فروش را در بر دارد و یکی از ارکان آن، مجازی بودن آن است. این رکن به ارتباط مشتری که بی واسطه، دو سویه و با قابلیت ذخیره سازی برای بازیابی مجدد برای پاسخگویی است، اشاره دارد(صنایعی و انصاری، ۱۳۹۰)

 

کاربرد بازاریابی اینترنتی به دلیل مزایای خاص ناشی از ماهیت شبکه اینترنت اهداف خاصی دارد این اهداف را می توان به شش طبقه زیر تقسیم کرد:

اهداف هزینه گرا: گاهی اوقات هدف یک شرکت از بکارگیری بازاریابی اینترنتی کاهش هزینه ها می باشد.چرا که اینترنت می تواند هزینه های مبادله و توزیع (بالأخص در مورد کالاهای دیجیتال) و هزینه های ارائه خدمات به مشتریان را به میزان بسیار زیادی بکاهد.
اهداف فروش گرا: در این هدف، شرکت اینترنت را بعنو ان یک کانال خرده فروشی و توزیع تلقی می کند و سعی در فروش محصولات خود به طریق بهنگام دارد.
اهداف تغییر رفتار: برای بعضی از سازمانها دستیابی به اثر بخشی و کارآئی در گرو انتقال فعالیتهای اصلی خود به اینترنت است و در اغلب موارد این وضعیت به تغییر رفتار فعلی مشتریان و گرایش آنها به استفاده از اینترنت وابسته است.
اهداف انتشار اطلاعات: شرکتها گاهی اوقات با هدف ارائه اطلاعات مربوط مورد نیاز مشتریان از بازاریابی اینترنتی استفاده می کنند.
اهداف ترفیعی: اغلب وب سایتها مبتنی بر اهداف ترفیعی و تقویت بازاریابی بهنگام می باشند.
اهداف سرگرمی: گاهی اوقات وب سایت شرکتها با ارائه بازیها ویا سایر امکانات تفریحی موجبات سرگرمی مشتریان را فراهم می آورد (شیرخدایی،۱۳۸۴ص ۲۰-۱۹).
 

 

۲-۶– گذر از بازاریابی سنتی به بازاریابی اینترنتی

اندیشمندان زیادی به بررسی تغییرات ایجاد شده در بازاریابی در نتیجه به کارگیری اینترنت پرداخته اند. هر یک ار آنان، یکی از ویژگیهای منحصر به فرد اینترنت و محیط مجازی را مد نظر قرار داده و با توجه به آن، لزوم تغییر در بازاریابی سنتی و به کار گیری الگوی جدید را پیشنهاد نموده است. ترومن نظرات مختلف این اندیشمندان را جمع آوری و در شکل …. خلاصه کرده است. فرآیند بازاریابی اینترنتی شامل هفت مرحله است: ۱٫ تدوین استراتژی کلان و خرد شرکت؛ ۲٫ شناسایی فرصت های بازار؛ ۳٫ فرموله کردن استراتژی های بازاریابی؛ ۴٫ بررسی تجربه مشتری؛ ۵٫ طراحی برنامه بازاریابی؛ ۶٫ ایجاد مهارت ارتباطات با مشتری؛ ۷٫ ارزیابی نتایج برنامه ی بازاریابی. مرحله طراحی برنامه بازاریابی به عنوان محور اساسی این فرایند، طراحی آمیخته بازاریابی اینترنتی را که همان متغیرهای قابل کنترل شرکت است، شامل می گردد.

اسپالتر نیز مدل (۷آی) را برای انتقال از بازاریابی سنتی به بازاریابی اینترنتی ارائه کرده است. این آمیخته، شامل هفت جزء به نام های اتصال، تعامل مشتری با پایگاه اینترنتی، تعامل مشتری با اعضای شرکت، درگیر شدن، اطلاعات، فردگرایی، صداقت است. توانایی در ایجاد اتصال و صداقت ارتباط همزمان میان هزاران نفر از طریق وب سایت شرکت، نکته حائز اهمیتی است که باید در انتقال فعالیت های بازاریابی به اینترنت مورد توجه قرار گیرد. همچنین وجود تعاملی مناسب میان مشتری با پایگاه اینترنتی شرکت، امری حیاتی است. پایگاه شرکت نخستین مرکز برخورد مشتری و شرکت در محیط مجازی است و باید به گونه ای باشد که در ادامه و ارتباط مشتری با سازمان را تشویق و تقویت کند(صنایعی و انصاری، ۱۳۹۰).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...