منابع پایان نامه و مقاله با موضوع : استخدام پیمانی وامورتصدی گری |
و نمونه آن را بندهای ذیل این ماده بیان کرده و همینطور مواد (۱۳) و (۱۵) اشاره به امور تصدیهای اجتماعی، فرهنگی و خدماتی و نیز اقتصادی کرده است. البته این دو کلمه در قوانین دیگری نیز کاربردهایی داشته که برخی به تعریف آنها پرداختهاند مثل: – قانون تعیین مرجع دعاوی بین افراد و دولت (۹/۲/۱۳۰۷)، – قانون راجع به دعاوی بین اشخاص و دولت، ماده چهارم و تبصره آن (۱۳/۸/۱۳۰۹)، – قانون مسئولیت مدنی، ماده ۱۱ (۷/۲/۱۳۳۹)، – قانون دریایی ایران، ماده ۳۴ (۱۳۴۳)، – برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ماده ۴ – قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، ماده ۲۴ (۱۱/۳/۱۳۸۴) – قانون برنامه چهارم توسعه، ماده ۷ و نیز ماده ۱۳۵ همین قانون و وظایف دولت در حوزههای امور حاکمیتی، امور تصدیهای اجتماعی، فرهنگی و خدماتی – امور زیربنایی و امور تصدیهای اقتصادی را بیان می کند.
دو اصطلاح «اعمال حاکمیتی» و «اعمال تصدی»از مجرای حقوق اداری فرانسه وارد ادبیات حقوقی ایران شده است.
در حقوق فرانسه نخستین بار “هانری دوپانزی” به این تقسیمبندی اشاره کرد ولی کسی که باعث اشتهار این نظریه شد. لافریر استاد حقوق اداری دانشگاه پارسی در نیمه دوم قرن ۱۹ بودهاست.
لافریر اعمال حاکمیت را چنین تعریف می کند: «جایی است که دولت نظم را برقرار و جامعه را اداره می کند.»
همچنین در تعریف اعمال تصدی میگوید: «جایی است که دولت نسبت به اداره اموال عمومی اقدام می کند».
اعمال حاکمیت: اعمالی که دولت برای اداره کشور و طبق اختیارات قانون اعمال حقوقی انجام میدهد که در حقوق خصوصی نظیر ندارد» پس از تعریف بسیار کوتاه از اعمال تصدی و حاکمیتی و ارجاع به مواد یاد شده از قوانین مذکور باید گفت که طبق جزء از یک از بند الف سیاستهای کلی اصل ۴۴ در خصوص سیاستهای کلی، توسعه بخشهای غیر دولتی و جلوگیری از بزرگ شدن بخش دولتی، دولت موظف حداکثر تا پایان برنامه پنج ساله چهارم (پایان سال ۱۳۸۸) تمام فعالیتهای دولتی که مشمول عناوین صدر اصل ۴۴ نباشد به بخشهای غیردولتی واگذار کند و براساس ماده ۱۴ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، عملیات واگذاری توسط دولت باید به گونهای باشد که حداکثر تا پایان سال ۱۳۹۴ (سال پایانی برنامه پنجم توسعه) کلیه واگذاریها خاتمه یابد. به این ترتیب در صورت اجرای کامل تکالیف سیاستهای کلی اصل ۴۴ و قانون اجرایی کردن آن، بخش تصدی گری دولت در ابتدای سال ۱۳۹۴ عبارت خواهد بود از مجموعه ای از فعالیتها و بنگاههای اقتصادی که در متن سیاستهای کلی اصل ۴۴ مجوز واگذاری و انتقال آنها به بخشهای غیردولتی صادر نشده است.
برای یک دولت تصدیگر میتوان ویژگیهایی همچون بزرگ، بار اضافی قوانین جهتدار،مدیریت سیستم بر اداره امورغیررقابتی ،حوزه عمل گسترده و رقابت نابرابر با بخش خصوصی ذکر کرد که نتایجی جز کاهش مشارکت مردم، عدم توجه به شایسته سالاری، افزایش فساد اداری، کاهش مقبولیت و ایجاد شکاف بین دولت و ملت را در برندارد.(زلفی گل،۱۳۸۸،ص ۱۲ و۱۳)
مبحث سوم:سایر مستخدمان
با وجود اینکه قانون مدیریت خدمات کشوری،مستخدمین را از دو حالت خارج ندانستهاست.ماده۴۵لذا گونههای دیگری از استخدام در سازمانهای دولتی وجود دارد.در گذشته هم اینگونه مستخدمان وجود داشته اند که با اصلاحیههای قانون استخدام کشوری همگی به رسمی تبدیل شدند.رواج این گونه استخدام بدلیل سادگی روند استخدام وپرداخت دستمزدها ونیازسازمان به افراد جدید میباشد.
گفتاراول:مستخدمین ساعتی(روزمزد)
مطابق تبصره ماده ۳۲:”دستگاههای اجرایی میتوانند در شرایط خاص باتایید سازمان تا ده درصد پستهای سازمانی مصوب،بدون تعهد استخدامی ودر سقف اعتبارات مصوب افرادی را به صورت ساعتی یا کار معین برای حداکثر یک سال به کارگیرند.”در واقع این تبصره خارج از دو نوع استخدام به رسمیت شناخته شده،برای رفع برخی از نیازهای خاص ومقطعی دستگاههای اجرایی این نوع استخدام را مقرر کردهاست.گرچه برای ایجاد یک پست سازمانی باید یک کارمند بصورت تمام وقت تصدی آن را برعهده بگیرد واساسا تا نیاز به اشتغال تمام وقت در یک پست وجود نداشته باشد،نباید پست سازمانی بوجود بیاید.بنابراین به کارگیری افراد بصورت ساعتی برای یک پست سازمانی خلاف اصول میباشد.(طباطبایی موتمنی، ۱۳۷۵، ص۲۰۵)
گفتاردوم:تامین مستخدمین ازطریق مناقصه
مطابق ماده۱۷ ق.م.خ.ک به دستگاههای اجرایی اجازه داده شد:”از طریق مناقصه ویاعقد قرارداد باشرکتها وموسسات غیردولتی براساس فعالیت مشخص،حجم کارمعین،قیمت هر واحد کار وقیمت کل به طور شفاف ومشخص بخشی از خدمات موردنیاز خود را تامین نماید ودر صورت عدم مراجعه متقاضیان،اجازه داده میشود بارعایت قانون برگزاری مناقصات وتایید سازمان ازطریق ترک تشریفات مناقصه اقدام گردد.
گفتارسوم:مستخدمین به عنوان کارگر
طبق تبصره ماده ۱۲۴ ق.م.خ.ک:”بکارگیری نیروی انسانی در برخی از مشاغل که سازمان اعلام میدارد در سقف پستهای سازمانی مصوب ومجوزهای استخدامی براساس قانون کار اماکانپذیر میباشد.” در قانون استخدام کشوری،امکان اشتغال افراد در دستگاههای مشمول قانون به عنوان کارگر وتحت شمول قانون کار وجود داشت،طبق تبصره ماده ۴ ق.ا.ک:”افرادی که طبق مقررات قانون کار به خدمت دولت مشغول میشوندکارگر شناخته شده وبه آنان طبق مقررات قانون کار رفتار خواهد شد….تشخیص مشاغل کارگری در وزارتخانهها وموسسات دولتی مشمول این قانون به عهده سازمان امور اداری واستخدامی است.”
فصل چهارم:حقوق مستخدمان
حقوق مستخدمان،درواقع امتیازاتی است که کارمند در قبال وظایف ومسئولیتهایی که انجام میدهد مستحق بهرهمندی از آن است.این حقوق شامل حقوق مادی ومزایای غیرمادی میباشد. حقوق مادی شامل دریافتی نقدی یا جنسی که مستمرا یا بصورت نامنظم دریافت میکنند را شامل میشود.حقوق غیرمادی،امتیازاتی است درجهت حفظ حرمت انسانی وتامین نیازهای اجتماعی ورفاه واستراحت کارمندان میباشد.
مبحث اول:حقوق مادی
کارمندان در قبال انجام وظیفه از حقوق ومزایایی برخوردار میشوند که شامل حقوق ماهیانه ومزایای نامنظمی است که بصورت غیرمستمر پرداخت میشود.میزان این حقوق بوسیله قانون تعیین میشود وهرگونه تغییر در آن به عهده قانونگذار میباشد.رضایت طرفین هیچ تاثیری در میزان حقوق ندارد.
برخلاف بخش خصوصی که میزان حقوق در آن کاملا درارتباط با ارزش نیروی کار میباشد و راندمان کار برمیزان دستمزد تاثیرمیگذارد،در بخش عمومی این منطق دولت است که میزان حقوق را مشخص میکند وهدف از قراردادن حقوق برای کارمندان،تامین استقلال مالی ورفع نیازهای ضروری وی میباشد.البته سطح حقوق به نوع وظایف،مسئولیتها وپست سازمانی بستگی دارد.
گفتار اول:حقوق ثابت(ماهانه)
بند اول:در قانون استخدام کشوری
براساس ماده۳۰ ق.ا.ک:”کلیه مشاغل وزارتخانهها وموسسات دولتی مشمول این قانون به وسیله سازمان امور اداری واستخدامی کشور براساس اهمیت و وظایف ومسئولیتها وشرایط تصدی از لحاظ معلومات وتجربه طبقهبندی به یکی از گروههای جدول یاجداول حقوق تخصیص مییابد.جدول یا جداول حقوق موضوع این ماده از طرف سازمان امور اداری واستخدامی کشور تهیه وبه تایید شورای عالی حقوق ودستمزد میرسد.” و تبصره ماده ی۳۳:”به منظور استقرار نظام هماهنگ درتعیین حقوق ومزایای مستخدمین دولت،شورای حقوق ودستمزد از وزیر دارائی ویکی از وزراء به انتخاب نخست وزیر ودبیرکل سازمان امور اداری واستخدامی کشور تشکیل میشود.”
همچنین مطابق ماده ۳۳:”جداول حقوق ماهانه مستخدمین رسمی مشمول این قانون از عدد صد کمتر واز عدد ۹۰۰بیشتر نخواهد بود که با اعمال ضریب ماده۳۳ حقوق مستخدمین تعیین خواهد شد.
تبصره ۱-حقوق ماهانه مقامات مذکور در زیر در جداول موضوع ماده ۳۰ قرار نمیگیرد وبا اعمال ضریب ماده۳۳ به شرح زیر تعیین میشود:
الف-معاونوزارتخانهها ۱۰۰۰
ب-استاندار،سفیر،معاوننخستوزیر ۱۱۰۰
پ-وزیر،دبیرکل سازمان اموراداری واستخدامی کشور ۱۲۵۰
ت-نخست وزیر ۱۴۰۰
تبصره۲-حقوق ومزایای افرادی که بعد از انقلاب اسلامی (۲۲/۱۱/۱۳۵۷)درمقام سرپرست وزارتخانهها انجام وظیفه نمودهاند معادل حقوق ومزایای وزیرتعیین میگردد واز محل اعتبار مربوط قابل پرداخت است.”
ماده۳۴ این قانون:”مستخدم رسمی به استناد شغلی که برای آن استخدام میشود در پایه یک گروه مربوط وارد خدمت میشود ودر صورتی که این قبیل مستخدمین دارای سابقه خدمت دولتی باشنند به ازای هر دوسال سابقه خدمت دولتی آنان یک پایه درگروه شغل موردتصدی به آنان اعطا میشود….”
با توجه به قانون استخدام کشوری پرداخت حقوق ثابت کارمند براساس جدولی به نام جدول حقوق صورت میگیرد.در این جدول ۱۲ گروه وهرگروه ۱۵ پایه تعیین شده است(به استثنای گروه۱۲ که در پایه۱۴ متوقف میشود)درمقابل هر پایه باتوجه به اهمیت آن یک عددفرضی به عنوان عدد مبنا قرار میگیردکه حقوق کارمند براساس آن محاسبه میشود.این عدد از ۱۰۰ تا۹۰۰ درنوسان است.برای محاسبه حقوق ماهانهی کارمند،عدد مبنای هر پایه را در” ضریب حقوق” ضرب میشود.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-31] [ 07:59:00 ق.ظ ]
|