پایان نامه حقوق : ماهیت آزادی در نظام حقوقی ایران: |
اگر قدرتمداران آزادی مردم را که موجب رشد و شکوفایی استعدادهاست ازآنان سلب کنند در واقع حیات را ازآنان گرفتند.
از اصول حقوق اساسی انسان در اسلام و در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران:
۱-اصل کرامت:
اصل کرامت و ارزش والای انسان قرآن انسان را میان دو بینهایت معرفی کرده:
الف: بعد حیوانی ب: بعد انسانی،
بشر از جنبهی مثبت انسانی، موجودی برتر، آگاه، امانتدار، خلیفهی خدا در، روی زمین و صاحب فضیلت و کرامت است این اصل ریشه در تفکر توحیدی و جهان بینی دارد، نه تفکر مادی. اسلام انسان را والاترین و برترین موجودات و جانشین خدا و حاکم زمین معرفی می کند.
هیچ فرد گروه یا مقامی حق ندارد به اسم آزادی به استقلال سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی ایران خدشهای وارد کند .
سرچشمهی همه حقوق و آزادیهای سیاسی، اصل کرامت و شرافت ذاتی انسان است.
۰ علًم الانسان مالم یعلم؛ به آدم آنچه را که نمیدانست تعلیم داد.
۰ ….انی جاعل فی الارض خلیفه ؛من در زمین خلیفه ای (ازبشر) خواهم گماشت.
۰ ولقدکرمنا بنی آدم وحملنا هم فی البرًوالبحر؛ و ما فرزندان آدم را بسیار گرامی داشتیم آنها را به مرکب برً و بحر سوار کردیم. این اصل در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در، ردیف اصول اعتقادی و بنیادی نظام جمهوری اسلامی آورده شده،بندششم ازاصل دوم این قانون ،به آن تصریح کرده است. حقوق، آزادی و مسؤلیت انسان، قسط و عدل، نفی ستمگری و ستمکشی و مانند آن، ابعاد حرکتی این اصل است.
۲- اصل آزادی:
زیباترین موهبت الهی که به انسان رسیده، آزادی و ارادهی اوست که به موجب آن می تواند سرنوشت خود را تعیین کند. از منظر اسلام، انسان موجودی خردمند است که توانایی شناخت نیک و بد را دارد و از آزادی و اختیار برخوردار است، اما مسؤل سرنوشت خویش است. این همان آزادی توأم با مسؤلیت ا ست که درآیات متعدد قرآنی برآن تأ کید شده است.
۰ من عمل صالحا فلنفسه و من أساء فعلیها ثمً الی ربکم ترجعون؛هرکس کار نیک کند به نفع خود و هرکه بد کند به زیان خویش کرده است آنگاه به سوی خدای خود باز میگردید.
فضیلت و برتری انسان بر دیگر مخلوقات همین است. خداوند با همهی قدرت و سیطرهاش برجهان، انسان را همچون سایر حیوانت محکوم به مبادی طبیعی وغریزی نکرده ، بلکه تنها با امر و نهی و ارشاد به عواقب امور او را به نظم و انضباط مطلوب هدایت کرده است و این خود انسان است که با انتخاب و اختیارخویش سرنوشت خود را رقم میزند و در این انتخاب خود مسؤل است. آزادی در هر دیدگاه و مکتبی، اعم از الهی و مادی، حدود ویژهای دارد. بنابراین آزادی به معنای بیدینی نیست و نباید با این خیال با آن مخالفت کرد.
اگر در غرب آزادی از بند و بندگی استبداد، رهایی از قیود دین را به همراه داشته، به این دلیل بوده که استبداد و اختناق قرون وسطی به نام دین حاکم بوده و آزادیخواهی نخست رهایی از چنگال ظلم و
ستم ارباب کلیسا بوده است. مسلم است اگر قدرتمداران آزادی مردم را، که سبب حیات انسانی آنان و موجب رشد و شکوفایی استعدادها، تعالی وترقی آنانند به هر نام و عنوا نی سلب کنند، در واقع حیات را از آنها گرفته اند (خفقان)، و بدیهی است که با عکسالعمل مردم مواجه شوند اما تعالیم اسلام خود مبلغ آزادی و آزادیخواهی است.
الناس کلهم احرار. درقانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آزادی، درکناراصل کرامت، در زمره اصول اساسی و مبانی اعتقادی نظام اسلامی است و در اصل نهم بر تفکیک ناپذیری اصول آزادی، استقلال و تمامیت ارضی تأکید شده است، به این معناکه هیچ فرد یا گروه یا مقامی حق ندارد به نام استفاده از آزادی، به استقلال سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، نظامی و تمامیت ارضی کمترین خدشهای وارد کند، و هیچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور، آزادیهای مشروع را، هر چند با وضع قوانین و مقررات باشد، سلب کند.
۳- اصل مساوات:
این اصل درتعالیم اسلامی، ودرعمل وسیره ی پیامبر(ص ) و امامان معصوم همواره مورد تأکید و توجه قرارگرفته است.
این مساوات بر چند قسم است .
الف: مساوات درخلقت و نژاد:
۰ و نفخت فیه من روحی. از روح خود در او بد میدم.
۰ یاایها الناس انا خلقناکم من ذکروانثی وجعلناکم شعوبا وقبائل لتعارفوا انً اکرمکم عندالله اتقیکم.
ای مردم ما همهی شما را نخست از مرد و زنی آفریدیم وآنگاه شعبههای بسیار و فرق مختلف گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسید بزرگوارترین شما نزد خدا با تقواترین مردمند.
ب: مساوات در حقوق و تکالیف:
نظام اسلامی نظام مبتنی برقانون الهی است و این قانون موضوع و تابعش انسان است و همهی افراد جامعه را در برمیگیرد. بنابراین، تمام افراد ملت بدون هیچ تبعیض و استثنایی در جمیع حقوق و تکالیف مقرر در آن قانون برابرند و شخص حاکم نیز در زمرهی آنان است.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-31] [ 07:46:00 ق.ظ ]
|