سیر تکاملی مدل های سلسله مراتب تاثیر مدل های مختلف در خصوص واکنش مصرف کننده و فرآیند تاثیرگذاری تبلیغات سنتی و الکترونیک به ترتیب سیر زمانی تکامل آنها از سال ۱۸۹۸ (مدل AID) به شرح جدول (۲-۱) می باشد(حمیدی زاده و یزدانی، ۱۳۹۰، ۱۵۴):

جدول۲-۱- طبقه بندی تحلیلی مدل های سلسله مراتب اثرگذار تبلیغات تجاری و شاخص های مربوط

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دانلود پایان نامه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

معرفی مدل
ارائه دهنده
سلسله مراتب مدل (الگو)
نام مدل و سال ارائه
ردیف
به عنوان راهنمای فروش برای فروشندگان ارائه شد تا در ایجاد چشم انداز برای خرید موفق باشند.
E. StEImo Lewis
Attention1_توجه Interest2_علاقه 

Desire3_میل
AID 

۱۸۹۸
۱
مرحله عمل را به عنوان ضرورت افزود تا فروشنده را متقاعد کندکه چشم اندازهای خریدار در فرآیند کامل فروش را ایجاد کند.
E. StEImo Lewis
Attention1_توجه 

Interest 2_علاقه

Desire3_میل          Action4_عمل
AIDA 

۱۹۰۰حدود
۲
نخستین اشاره به الگوی سلسله مراتب برای استفاده تبلیغ، تبلیغات کامل باید این الگوی قانع سازی را دنبال کند.
Printers Ink 

Editorial
Attention1_توجه       Interest2_علاقه       Conviction3_اعتقاد   Action4_عمل
AICA 

۱۹۱۰
۳
رضایت دائمی را به عنوان بخش ضروری فرآیند قانع سازی و فروش بلند مدت افزود. این مرحله نهایی تا نوشته های معاصر مطرح نگردید.
Arthur F. sheldon
Attention1_توجه       Interest2_علاقه       Desire3_میل         Action4_عمل         Satisfaction5_رضایت
AIDAS 

۱۹۱۱
۴
گام های ضروری در نوشتن یک تبلیغات خوب و متقاعد کننده.
Samuel  R. Hall
Attention1_توجه       Interest2_علاقه       Confidence3_اطمینان   Conviction4_اعتقاد  Action5_عمل
AICCA 

۱۹۱۵
۵
این الگو را در آغاز کتابش درباره چگونگی نوشتن تبلیغات مستقیم مؤثر ذکر کرد، اگر چه این الگو در این کتاب بسط نیافت.
Robert E. Ramsay
Attention1_توجه       Interest2_علاقه       Desire3_میل         Caution4_احتیاط     Action5_عمل
AIDCA 

۱۹۲۱
۶
از این الگو هنگام نوشتن درباره چگونگی عملکرد ذهن خریدار استفاده گردید.
Harry D. Kitson
Attention1_توجه       Interest2_علاقه       Desire3_میل         Conviction4_اعتقاد    Action5_عمل
AIDCA 

۱۹۲۱
۷
نوشته ای درباره فرآیندهای خلاق/متقاعد کننده در تبلیغ.
Alexander 

Osborn
Attention1_توجه       Interest2_علاقه       Judgment3_داوری     Action4_عمل
AIJA 

۱۹۲۲
۸
برای تبلیغ فروش باید از این تدابیر فروش اثبات شده به صورتی که توسط کیتسون در۱۹۲۱تنظیم شده پیروی شود.
Clyde Bedell
Attention1_توجه          Interest2_علاقه          Desire3_میل            Conviction4_اعتقاد      Action5_عمل
AIDCA 

۱۹۴۰
۹
منبع: حمیدی زاده و یزدانی، ۱۳۹۰

ادامه جدول (۲-۱)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

معرفی مدل
ارائه دهنده
سلسله مراتب مدل (الگو)
نام مدل و سال ارائه
ردیف
به اهمیت توالی های متفاوت در طرح ریزی تبلیغات (AIDMA. ADICA) اشاره کرد اما آنها را در این کتاب ارائه نکرد.
Merrill Devoe
Attention1_توجه          Interest2_علاقه          Desire3_میل            Memory4_یادآوری      Action5_عمل
AIDMA 

۱۹۵۶
۱۰
این مدل را جهت دستیابی به اهداف تبلیغاتی ویژه و سنجش میزان اثر بخشی این تبلیغات ارائه داده است.
Russell H. Coolley
Awareness1_آگاهی          Comprehension2_ادراک   Conviction3_اعتقاد      Action4_عمل
ACCA 

DAGMAR

۱۹۶۱
۱۱
این مدل توسط بنیاد تحقیقاتی تبلیغات و پژوهشگران آن جهت استفاده در شیوه های تبلیغاتی مؤثر ارائه شده است.
بنیاد تحقیقاتی تبلیغات
Exposure1_ارائهPerception2_ادراک       Communication(knowledge)3_ارتباط(دانش)         Communication(attitude)4_ارتباط(نگرش)         Action5_عمل 

 
EPCCA 

۱۹۶۱
۱۲
به برسی تأثیر گذاری تجارت به عنوان یک شاخص جهت بسط استراتژی تبلیغات می پردازد.
Harry D. Wolfe 

James K. Brown

C. Clark

Thompson
Awareness1_آگاهی       Acceptance2_پذیرش    Preference3_ترجیح دادن   Intention4_قصد خرید    Sale5_فروش             Provocation6_انگیزش
AAPIS 

۱۹۶۲
۱۳
به عنوان اولین کاربرد مدل سلسله مراتب جهت ایجاد اقبال در پذیرش یک محصول جدیدارائه شده است.
Everett 

M. Rogers
Awareness1_آگاهی   Interest2_علاقه 

Evaluation3_ارزیابی      Trail4_آزمایش           Adoption5_پذیرش

 
AIETA 

(مدل فرآیند پذیرش محصول جدید)

۱۹۶۲
۱۴
اولین مدل که به برسی نقش احتمالات مؤثر در مراحل مدل سلسله مراتبی جهت نمایش اثر نهایی تبلیغات پرداخته است.
William j. Mcguire
Presentation1_ارائهAttention2_جلب توجه    Comprehension 3_ادراک    Yielding4_تسلیم شدن    Retention5_حفظ و نگهداری Behavior6_رفتار
PACYRB 

۱۹۶۹
۱۵
بر اساس پذیرش مدل سلسله مراتبی Rogers بسط یافته است. این مدل بیشتر بر پایه مدل رفتاری خریدار Sheth Howard, استوار شده است. (جلب توجه، ادراک، نگرش، قصدخریدوخرید)
Tomas S. 

Robertson
Awareness1_آگاهی 

Comprehension 2_ادراک    Attitude3_نگرش          Legitimation4_مشروعیت     Trial5_آزمایش          Adoption6_پذیرش
ACALTA 

۱۹۷۱
۱۶
 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...