پایان نامه مدیریت در مورد : عملکرد هفده ساله صنعت بیمه کشور ( سال های ۱۳۸۹-۱۳۷۳ ) |
از ابتدای سال ۱۳۷۳ تا پایان سال ۱۳۸۴ تعداد نمایندگان بیمه به طور میانگین سالیانه ۲۴ درصد و در طی این دوره بیش از ۱۳ درصد رشد یافته و از ۶۳۲ نمایندگی به ۸۳۹۰ نمایندگی رسیده است. درهمین مدت تعداد کارگزاران بیش از ۱۷ برابر شده و از ۲۰ کارگزاری به ۳۴۸ کارگزاری افزایش یافته است. سهم نمایندگان و کارگزاران در تولید حق بیمه نیز بیش از دو برابر شده و از ۳۳ درصد به ۷۰ درصد رسیده است.
در طی دوره ۵ ساله ۹۰ – ۱۳۸۶ (ه. ش) میزان رشد ادامه داشته است. ارقام حق بیمه های تولیدی در ایران از ۳۳۸۲۴ میلیارد ریال از آغاز سال ۱۳۸۶ به ۸۵۹۰۹ میلیارد ریال در پایان ۱۳۹۰ افزایش یافته است. ضریب نفوذ بیمه از ۲/۱ درصد در سال ۱۳۸۶ به ۵/۱ درصد در سال ۱۳۹۰ افزایش یافته است. در سال ۱۳۹۰، تعداد ۲۵۳۰۴ نمایندگی و ۳۸۴ کارگدار رسمی اعم از حقوقی و حقیقی در بازار بیمه فعالیت می کنند. تعداد شعب شرکت های بیمه نیز به ۸۵۰ شعبه رسیده که در سراسر کشور پراکنده اند و ۳/۱۶ هزار نفر صرفاً در شرکتهای بیمه اشتغال دارند )سالنامه آماری صنعت بیمه، ۱۳۹۰(
جدول شماره (۲ – ۴) شاخص های بیمه از ابتدای سال۱۳۷۳ تا آخر سال ۱۳۸۴ ه. ش
ضریب نفوذ بیمه
(درصد)
حق بیمه کل
(میلیارد ریال)
شاخص
سال
۴۱/۰
۳۸۰
۱۳۷۲
۴/۰
۵۱۶
۱۳۷۳
۴۸/۰
۸۸۷
۱۳۷۴
۵۳/۰
۱۲۶۵
۱۳۷۵
۵۵/۰
۲/۱۵۴۲
۱۳۷۶
۶۲/۰
۲/۲۰۱۹
۱۳۷۷
۷/۰
۵/۳۰۰۲
۱۳۷۸
۷۲/۰
۴/۴۰۶۳
۱۳۷۹
۸۷/۰
۷/۵۷۳۹
۱۳۸۰
۰۰/۱
۸/۹۱۷۸
۱۳۸۱
۱۰/۱
۴/۱۲۷۴۳
۱۳۸۲
۲۰/۱
۶/۱۷۳۱۷
۱۳۸۳
۲/۱
۹/۲۱۵۲۹
۱۳۸۴
۲۰/۱
۱/۲۶۵۶۱
۱۳۸۵
۲۰/۱
۳۳۸۲۴
۱۳۸۶
۲۰/۱
۴۰۵۶۱
۱۳۸۷
۳۰/۱
۴۶۴۳۸
۱۳۸۸
۴۰/۱
۵۹۱۶۱
۱۳۸۹
۵۰/۱
۸۵۹۰۹
۱۳۹۰
منابع : ۱) تحولات بیمه های بازرگانی از آغاز تا سال ۱۳۷۰ ؛ گزارش آماری بازار بیمه کشور( سال های مختلف ) ؛ سالنامه آماری صنعت بیمه ۱۳۹۰
شرکت های بیمه غیر دولتی با هدف توسعه رقابت، افزایش کارایی و ارائه خدمات بهتر به مردم تأسیس شدند.
در پایان سال ۱۳۹۰ تعداد شرکت های بیمه غیر دولتی فعال در ایران به ۲۵ شرکت رسید. بر اساس آمار اولیه مجموع شرکت های بیمه غیر دولتی در سال ۱۳۹۰، ۶/۴۵۶۸۴ میلیارد ریال حق بیمه تولید کردند و به این ترتیب از بازار بیمه کشور ۱۸/۵۳ درصد سهم گرفتند.
دربین شرکت های بیمه فعال دولتی و غیر دولتی، بیمه ایران بیشترین سهم را از بازار بیمه کشور به خود اختصـاص داده است و بعد از آن بیمه آسیا رتبه دوم را داراست. نمودار ( ۲ – ۵ ) سهم شرکت های فعال بیمه را از حق بیمه های صادره در طی سال های ۱۳۹۰ – ۱۳۸۶ نشان می دهد.
نمودار ( ۲ – ۵ ) حق بیمه تولیدی شرکتهای بیمه ( ۱۳۹۰ – ۱۳۸۶)
( سالنامه آماری صنعت بیمه ۱۳۹۰ ؛ ص ۷۴)
سهم بیمه گران ایران در بازار بیمه دنیا که در ابتدای سال ۱۳۷۳ درحد ۰۱/۰ درصد بود در ابتدای سال ۱۳۹۰ به ۱۵/۰ درصد رسیده و ۱۵ برابر شد. رتبه ایران هم در تولید حق بیمه در دنیا ۱۷ پله ارتقا یافت و از ردیف ۶۱ به رده ۴۴ رسیده است. ( جدول شماره ۲ – ۵ ).
جدول شماره (۲ – ۵) جایگاه صنعت بیمه کشور در بازار جهانی بیمه ( ۱۳۹۰ -۱۳۷۳ ه. ش )
عنوان
ابتدای سال ۱۳۷۳
ابتدای سال ۱۳۹۰
تغییرات
سهم ایران از حق بیمه های جهان %
۰۱/۰
۱۵/۰
۱۵ برابر
سهم ایران از حق بیمه های منطقه %
۲۴/۳
۱/۱۴
۳/۴ برابر
رتبه جهانی در تولید حق بیمه %
۶۱
۴۴
۱۷ رتبه ارتقاء
منبع : پیک بیمه ؛ نیمه اول خرداد ۱۳۸۵ ؛ شماره ۲۴۹ ؛ ص ۶٫
منبع : سالنامه آماری صنعت بیمه ۱۳۹۰ ؛ ص ۳۴ و ۳۵
۲-۱۵ ) بازار جهانی بیمه در سال ۲۰۱۱ میلادی
در سال ۲۰۱۱ میلادی حق بیمه های دنیا به رقم ۴۵۹۵ میلیارد دلار رسید که ۵۷ درصد آن معادل ۲۶۲۷ میلیارد دلار مربوط به بیمه های زندگی و ۴۳ درصد آن معادل ۱۹۶۸ میلیارد دلار مربوط به بیمه های غیرزندگی بود. جدول ( ۲ – ۶ ) سهم مناطق مختلف جهان را در بازار بیمه در سال ۲۰۱۱ نشان می دهد. کشور های صنعتی ۵/۸۸ درصد از حق بیمه کل جهان را به خود اختصاص دادند)سالنامه آماری صنعت بیمه ۱۳۹۰(.
جدول شماره ( ۲ – ۶ ) – بازار جهانی بیمه درسال ۲۰۱۱ میلادی
ضریب نفوذ
حق بیمه سرانه
حق بیمه تولیدی
منطقه
تغییر ( واحد )
مقدار ( % )
رشد نسبت به
مقدار
سهم از کل
رشد نسبت به
مقدار
سال قبل ( % )
( دلار )
( % )
سال قبل ( % )
( میلیارد ریال )
-۰٫ ۱۰
۶٫ ۶
۳٫ ۷
۱۵۷۵٫ ۴
۳۲٫ ۲
۵٫ ۴
۱۴۸۰
آمریکا
-۰٫ ۰۴
۷٫ ۹
۲٫ ۴
۳۸۱۴٫ ۶
۲۸٫ ۹
۳٫ ۹
۱۳۲۶
آمریکای شمالی
۰٫ ۱۰
۲٫ ۸
۱۸٫ ۹
۲۶۰٫ ۶
۳٫ ۴
۲۰٫ ۶
۱۵۴
آمریکای لاتین و حوزه کارائیب
-۰٫ ۴۰
۷٫ ۱
۱٫ ۹
۱۸۸۵٫ ۷
۳۵٫ ۹
۲٫ ۲
۱۶۵۱
اروپا
-۰٫ ۵۰
۷٫ ۹
۲٫ ۹
۲۹۷۴٫ ۱
۳۳٫ ۹
۲٫ ۰
۱۵۵۸
اروپای غربی
۰٫ ۰۰
۲٫ ۶
۵٫ ۲
۲۸۶٫ ۷
۲٫ ۰
۵٫ ۲
۹۳
اروپای مرکزی و شرقی
-۰٫ ۳۰
۵٫ ۹
۱۱٫ ۱
۳۱۳٫ ۹
۲۸٫ ۲
۱۰٫ ۶
۱۲۹۷
آسیا
-۰٫ ۰۵
۱٫ ۵
۱۶٫ ۱
۱۲۳٫ ۶
۰٫ ۸
۱۴٫ ۱
۳۹
خاور میانه و آسیای مرکزی
-۰٫ ۶۰
۳٫ ۰
۲٫ ۹
۹۶٫ ۶
۷٫ ۵
۳٫ ۸
۳۴۷
جنوب و شرق آسیا
۰٫ ۷۰
۱۱٫ ۳
۱۵٫ ۱
۴۲۹۷٫ ۸
۱۹٫ ۸
۱۳٫ ۳
۹۱۲
ژاپن و کشورهای تازه صنعتی
-۰٫ ۲۰
۳٫ ۶
۰٫ ۸
۶۵٫ ۲
۱٫ ۵
۷٫ ۹
۶۸
آفریقا
۰٫ ۱۰
۵٫ ۹
۲۰٫ ۹
۲۷۵۹٫ ۲
۲٫ ۲
۲۲٫ ۱
۹۹
اقیانوسیه
-۰٫ ۳۰
۶٫ ۶
۵٫ ۴
۶۶۱٫ ۰
۱۰۰٫ ۰
۶٫ ۰
۴۵۹۵
کل
در ادامه به بررسی وضعیت صنعت بیمه در چند کشور می پردازیم.
۲-۱۶ ) تجربه چند کشور در زمینه خصوصی سازی صنعت بیمه
۲-۱۶-۱) شیلی
در کشور شیلی اصلاحات جامع مالی بین سالهای ۱۹۷۹-۱۹۷۵ انجام یافت. انظباط مالی و مدیریت کارآمد تورم ۷۰۰ درصدی را در سال ۱۹۷۳ به ۱۰ درصد در سال ۱۹۸۰ رساند. این امر زمینه های لازم را جهت سرمایه گذاریهای مطمئن بلند مدت فراهم نمود. لذا دولت شیلی در سال ۱۹۸۰ از یک سرمایه مضاعف برخوردار شد. در این سال ارزش سهام مبادله شده حدود ۱/۶ میلیارد دلار آمریکا بود. لذا، دولت شیلی در سال ۱۹۸۰ یک برنامه آزادسازی جامع و خصوصی سازی بازار بیمه را در پیش گرفت. هدف اساسی این برنامه، تحرک بخشیدن به صنعت بیمه این کشور بود که نه آن هنگام مشخصه آن وجود تعرفه ها یا حق بیمه های نسبتاً بالا، رشد اندک و عدم تنوع محصولات بیمه بود. بیشتر بیمه گران در بازار غیر رقابتی فعالیت داشتند که زیر چتر بیمه اتکایی انحصاری، تحت مالکیت دولت، به نام CRC قرار داشتند) باقری گیگل، ۱۳۸۱(.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-31] [ 05:08:00 ق.ظ ]
|