پایان نامه مدیریت در مورد : مفهوم بازاریابی سبز[۱]: |
پایان نامه مدیریت در مورد : مفهوم بازاریابی سبز[۱]:
مفهوم بازاریابی سبز[۱]:
نیاز به تولید محصولات اکولوژیک و فعالیتهای تجاری سبز، شرکتها را مجبور به تلفیق موضوعات زیستمحیطی با تلاشها و استراتژی های بازاریابی نموده است. (معین نژاد, ۱۳۹۰). متأسفانه اکثر مردم معتقدند که بازاریابی سبز منحصراً به ترفیع یا تبلیغ محصولات با ویژگیهای محیطی اشاره دارد کلماتی مانند بدون فسفات، قابل بازیافت و سازگار با لایه اوزن مواردی هستند که اغلب مصرفکنندگان آنها را با بازاریابی سبز مرتبط میدانند درحالیکه این کلمات فقط نشانههایی از بازاریابی سبز هستند. به طور کلی مفهوم بازاریابی سبز بسیار وسیع هست که میتواند در کالاهای مصرفی، خدمات و صنعتی اعمال شود. بازاریابی سبز به توسعه بهبود قیمتگذاری، ترفیع و توزیع محصولاتی اطلاق میشود که به محیط آسیب کمتر میرساند (صائمیان & زارع پور, ۱۳۸۹). میتوان اظهار داشت که شرکتها از طریق بازاریابی سبز یک مزیت رقابتی را در مقابل شرکتهای غیرمسئول به دست آورند. بازاریابی سبز فرایندی اجتماعی است که افراد و گروهها از طریق مبادله محصولات و ارزش آنها، نیاز و خواسته خود را از طریق یک روش اخلاقی که اثرات منفی بر محیطزیست را حداقل کند، بر آورده میسازند. به عبارت دیگر به گفته پولونسکی[۲] و به نقل از رمضانیان (۱۳۸۸) بازاریابی سبز شامل تمام فعالیتهایی است که برای ایجاد و تسهیل مبادلات به منظور ارضای نیازها و خواستههای بشری طراحی میشود، به طوری که این ارضای نیازها و خواستهها، حداقل اثرات مضر و مخرب روی محیطزیست را داشته باشد (تندکار, ۱۳۹۰). شرکتهایی که در جهت ارتقاء و ترویج برند خود، فعالیتهای گستردهای را در مقایسه با دیگر شرکتها صورت می دهند تمایل به نوآوری بیشتری در این زمینهدارند. دارندگان برند مسئول کیفیت و عملکرد محصولات و خدمات خود هستند تا تعهد اخلاقیشان را به اثبات رسانند.
جدول شماره( ۱-۲) ارزیابی نگر های محیطی
عامل
۱۹۷۰گرایش محیطی
۱۹۹۰سبز
تأکید
مسائل محیطی
مسائل اساسی به واسطه سیستم اجتماعی، اقتصادی، فن یا قانون
تمرکز جغرافیایی
مسائل محیطی (آلودگی)
موضوعات جهانی (گرم شدن کره زمین)
منابع پشتیبان
نخبگان فکری (روشنفکران) و حاشیه اجتماعی آنان
یک بیان گسترده
کمپین اساسی
برای پیشبینی رشد نمایی بر مبنای پیشبینیهای انجامشده در مورد مسائل محیطی آینده استفاده میشود
به عنوان مدرکی از افت محیطی جاری استفاده میشود
نگرشهای تجاری
تجارت یک مسئله است
به تجارت به عنوان یک راه حل نگریسته میشود
نگرشهای رشد
تمایل به رشد صفر
تمایل به رشد پایدار
دیدگاههای محیطی تعاملات تجاری
بر روی تأثیرات منفی فعالیت تجاری محیط تمرکز دارد
بر روی ارتباط پویا بین کسب و کارهای، جامعه و محیط تمرکز میکند.
منبع: (peattie & Charter, 2006)
۲-۲-۴- پارادایم بازاریابی سبز:
ابتدا تعریفی از پارادایم و انواع آن را بیان میکنیم بعداً به تشریح پارادایم بازاریابی سبز میپردازیم. پارادایم مجموعهای از تفکرات، تصورات و ارزشهایی است که یک بینش از واقعیت را شکل میدهند. بینشی که اساس راهی قرار می گیرد که یک جامعه خود را بر اساس آن سازماندهی میکند. پارادایم ها مجموعهای از مفروضات و تصورات هستند که به نحوی حقیقت را توضیح میدهند، حقیقتی که هیچگاه نمیتواند به طور کامل بیان شود و ما همواره به احساسی از آن دسترسی داریم (علی احمدی & همکاران, ۱۳۸۲). انواع پاردایم شامل: پارادایم تجویزی و پارادایم توصیفی هست. همان طور که از تعریف پارادایم ملموس هست میتوان گفت رابطهای بین پارادایم و بازاریابی سبز وجود دارد که میتوان اینگونه بیان داشت، پارادایم بازاریابی سبز به دنبال تغییر باورهای مصرفکنندگان و تولیدکنندگان برای کاهش ضایعات مضر در جهت حفاظت از محیطزیست است. با ایجاد محصول سبز، طراحی سبز، ترفیع مناسب، ائتلاف سبز و قیمت سبز در بهبود نشان تجاری شرکتها میشود گامهای اساسی برداشت و به حقایقی دست یافت تا لذت آنها را برای پایداری هرچه بیشتر محیطزیست همچنین توسعه نشان تجاری را احساس نمود.
۲-۲-۵- رابطه پارادایم با استراتژی بازاریابی:
انتقادهای زیادی به بازاریابی وارد میشود برخی این انتقادها معقول و موجه بوده و بسیاری از آنها نیز نامعقول میباشند. تغییر تدریجی پارادایم در بازاریابی یا واژههایی نظیر «مسئولیت اجتماعی» و «بازاریابی اجتماعی» نشان دادهاست کاتلر[۳] و لوی[۴] ایده بازاریابی اجتماعی را در اواخر دهه ۱۹۶۰، طی یک مقاله جنجالی ارائه دادند و در آن بازاریابی را یک فعالیت اجتماعی فراگیر تلقی کردند. کشورهای در حال توسعه، رویکردهای نوآورانه را به منظور ایجاد انگیزههای قوی برای تغییر جهت آلوده کردن محیطزیست به پاکسازی آن اعمال میکند از جمله این اقدامات؛ (تندکار, ۱۳۹۰).
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-01-30] [ 10:51:00 ب.ظ ]
|