دانلود پایان نامه مدیریت درباره مدل سازمانهای پاسخگوی سریع (FRO)[1] |
در این مدل سازمانهای پاسخگوی سریع دارای خاصیت واکنش مؤثر در برابر تغییرات میباشند که توان استفاده بهینه از فرصتها و تبدیل تهدیدها به فرصتها را دارند. این خاصیت باعث کسب مزیت رقابتی و جذب وفاداری مشتری میگردد. سازههای این مدل عبارتند از:
قیمت: میزان پرداختی مصرف کنندگان برای تهیه کالاها و خدمات مورد نیاز
کیفیت: تلقی مشتریان از ویژگیهای خود محصول
خدمات: همه تسهیلات و تعهدات ارائه شده جهت دستیابی و استفاده بهینه مشتری از محصول که سبب رضایت و ایجاد ارزش برای مشتری میشود
زمان: فاصله زماین میان اقدام جهت خرید کالا و دریافت کالا
قابلیت اطمینان: میزان پایبندی سازمان به تعهدات قانونی و اخلاقی (Butscher, 2010).
انعطافپذیری: قابلیت پاسخگویی به نیازهای مشتریان و تطبیق با شرایط
این مدل در شکل زیر نشان داده شده است.
شکل (۲-۱۵) مدل FRO (منبع: (حمیدی زاده و غمخواری، ۱۳۸۸).
۲-۴-۷-۴- مدل شاخص رضایت و وفاداری مشتری اروپا
در این مدل،
t انتظارات شامل: مطابقت قیمت محصولات و خدمات، تنوع محصولات و خدمات و مطابقت با استانداردهای جهانی است.
t کیفیت درک شده از سختافزار شامل: کیفیت محصول، زیبایی و نوع بستهبندی محصول، رعایت نکات بهداشتی در تولید محصولات، رعایت نکات بهداشتی در بستهبندی است.
t تصویر: شامل اعتبار نام تجاری، خوشنامی مدیران شرکت و تبلیغات و اقدامات ترویجی و تشویقی است.
t کیفیت درک شده از نرمافزار شامل: پیگیری شکایات مشتریان، برخورد مناسب فروشندگان شرکت است (Tsoukatos & Rand, 2006).
شکل (۲-۱۶) مدل شاخص رضایت و وفاداری مشتری اروپا (Tsoukatos & Rand, 2006)
۲-۴-۷-۵- مدل تأثیر کیفیت خدمات بر وفاداری مشتریان
همانطوریکه از نام این مدل مشخص است، هدف آن تبیین و ایجاد درک مناسبتر از روابط میان کیفیت خدمات، رضایت و وفاداری مشتریان است. این مدل در بعد کیفیت کارکردی شامل پنج عامل است که برگرفته از مدل سروکوآل[۲] است. کیفیت کارکردی به همراه کیفیت تکنیکی ادراک کیفیت خدمات را تشکیل میدهد. جزء بعدی این مدل رضایت مشتری است که به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر وفاداری مشتری مؤثر است (Caceres & Paparoidamis, 2007).
شکل (۲-۱۷) مدل ارتباط بین کیفیت خدمات، رضایت و وفاداری مشتری (Caceres & Paparoidamis, 2007)
۲-۴-۷-۶- مدل پیر بوردیو[۳]
بوردیو بر رابطه دیالکتیکی میان ساختارهای عینی و پدیدههای ذهنی در ایجاد وفاداری مشتری تأکید می کند. به نظر او در یک سو، ساختارهای عینی قرار میگیرند که مبنای صورتهای ذهنی را تشکیل می دهند و الزامهای ساختاری را که بر کنشهای متقابل وارد میشوند تعیین می کنند؛ اما از سوی دیگر، اگر کسی بخواهد تلاشهای روزانه فردی و جمعی برای تغییر یا حفظ این ساختارها را بررسی کند، باید این صورتهای ذهنی را در نظر گیرد (Leverin & Liljander, 2006). بوردیو برای دوری جستن از این تعارض عینیت گرایانه و ذهنیت گرایانه، بر عملکرد تأکید می کند که به نظر او، پیامد رابطه دیالتیکی میان ساختار و عاملیت است (مخدومی جوان و کفاشی، ۱۳۹۱).
شکل (۲-۱۸) خلاصه نظریه بوردیو (منبع: مخدومی جوان و کفاشی، ۱۳۹۱)
۲-۴-۷-۷- مدل نظریه جان الستر[۴]
بر طبق این نظریه کنشگران در هنگام انتخاب یک محصول گزینه ها و عوامل متعددی را لحاظ می کنند، اما از میان به عواملی اتکا می کنند که با هدافهای آنان تجانس و همگنی بیشتری داشته باشد. به عبارت دیگر نزدیک بودن این عوامل با اهداف کنشگران موجب می شود که فرد دست به انتخاب عقلانی بزند و به مرحله وفاداری برسد.
شکل (۲-۱۹) مدل وفاداری جان الستر (منبع: مخدومی جوان و کفاشی، ۱۳۹۱)
۲-۴-۷-۸- مدل وفاداری الکترونیک
شاخصهای اصلی این مدل عبارتند از:
ارائه ارزش
سفارشی سازی محصولات و قابلیت تعاملی دو شاخص اصلی ارزشی هستند که میتوانند به افزایش وفاداری الکترونیک کمک کنند. تحقیقات اخیر حاکی از این است که بیشتر افرادی که خرید خود را از طریق اینترنت انجام می دهند، وبسایتهایی را ترجیح می دهند که اطلاعات شخصی و محصولات سفارشی را به آنها ارائه می دهند (کفاش و اکبری، ۱۳۹۰).
نام و نشان تجاری
فعالیتهای لازم در زمینه نام و نشان تجاری به دو دسته اصلی تقسیم میشوند:
اقدامات لازم برای ایجاد تصویر ذهنی مطلوب
برنامه هایی لازم برای تکرار خرید
اعتماد و امنیت (Lee et al, 2009).
اعتماد و امنیت، نقش اصلی و کلیدی در افزایش وفاداری نگرشی و وفاداری رفتاری ایفا می کند، که این امر به نوبه خود حفظ و یا افزایش مهم بازار را در پی خواهد داشت. امروزه حفظ حریم خصوصی افراد که یکی از مهمترین شاخصهای قابلیت اعتماد میباشد، به عاملی تعیینکننده در ایجاد وفاداری الکترونیک تبدیل شده است.
وبسایت و تکنولوژی
تأثیر اولیه وبسایت بر روی مشتری و سهولت استفاده از آن، عامل مهمی در وفاداری الکترونیک میباشد. از جمله عواملی که به این تأثیرگذاری و سهولت استفاده میانجامد میتوان مسیریابی آسان، بارگذاری سریع صفحات، مطمئن بودن سرور، امکان انجام خرید سریع و غیره اشاره کرد.
ارائه خدمت به مشتری
انجام سفارش ارائه شده از سوی مشتری و در نظر گرفتن سیستمهایی برای تحویل سریع کالای سفارش داده شده به وی، به اندازه سایر عوامل در وفاداری مشتری تأثیرگذار هستند.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-31] [ 04:12:00 ق.ظ ]
|