فروش اینترنتی فایل پایان نامه ارکان فناوری اطلاعات |
سه عامل سرمایه، نیروی کار و مواد اولیه به عنوان عوامل بازار در سرمایه گذاریهای توسعه ای در اقتصاد کلاسیک شناخته می شد. سپس در عصر انقلاب صنعتی عوامل مدیریت و ماشین آلات نیز افزوده شد. در دهه اخیر یا می توان گفت در دو دهه اخیر عامل ششمی که می تواند از پنج عامل قبلی مهم تر باشد و آنها را کنترل و به هم مرتبط کند مطرح شده است و آن عامل اطلاعات است. فناوری اطلاعات مجموعه ای است در برگیرنده سخت افزار، نرم افزار، انسان افزار و شبکه افزار که فرآیند پویای اطلاعات را میسر می سازد. به سخن دیگر چرخش پویای اطلاعات بین انسانها و تبادل مؤثر و کارآی اطلاعات در قالب کارآیی این تکنولوژی امکان پذیر است. بطور کلی ظهور کامپیوترها برای پاسخگویی به چند نیاز اصلی بوده است. این نیازها عبارتنداز: نیاز به محاسبات پیچیده و بزرگ، ذخیره سازی اطلاعات و سهولت دسترسی به آن، وجود مکانیزمها و روشهایی برای تصمیم گیری یا استفاده از اطلاعات موجود. برای انجام محاسبات هر روز سخت افزارها و معماریهای پیچیده تر و سریع تر و مقرون به صرفه تری وارد بازار می شود. برای سهولت دسترسی، حافظه ها و انبارها هر روز بزرگتر و در عین حال با زمان دسترسی پایین تر عرضه گردیده و در کنار آنها نرم افزارهای مناسبی برای دسترسی به آنها در حداقل زمان طراحی شده است. تصمیم گیری نیز تنها با بهره گرفتن از ابزارهای محاسباتی و بانکهای اطلاعاتی میسر نبود و لذا الگوریتم ها، روشها و تکنیک هایی برای استخراج دانش از اطلاعات موجود در پایگاه داده ها و استنتاج از آنها ارائه گردیده اند. توسعه روز افزون کامپیوترها در کنار گسترش زیر ساختارهای مخابراتی و ارتباطاتی راه دور موجب ظهور فناوری اطلاعات گردید که باز هم قصد آن پاسخگویی به همان نیازهای سه گانه ولی با شکل و روش جدید است. بنابراین سه تکنولوژی کلیدی متأثر از فناوری اطلاعات عبارتنداز:
۱ ـ تکنولوژی سخت افزارهای پیشرفته برای انجام محاسبات سطح بالا (Hpc) [1]
۲ ـ تکنولوژی شبکه سازی برای تسهیل دسترسی فراگیر (N) [2]
۳ ـ تکنولوژی هوش مصنوعی و مهندسی دانش برای ارائه مکانیزم های تصمیم گیری (Al) [3]
این سه تکنولوژی خود وابسته به پیش نیازهایی هستند و برای دستیابی به فناوی اطلاعات به این پیش نیازها نیز نیاز است. این پیش نیازها عبارتنداز:
۱ ـ تکنولوژی نرم افزار (S) [4]
۲ ـ تکنولوژی واسط انسان ـ سیستم (HIS) [5]
۳ ـ تکنولوژی زیر ساخت مخابراتی و ارتباطی(CI) [6](حسین پور ،۱۳۸۶)
۲-۹٫کسب و کار الکترونیک
این واژه برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ توسط شرکت IBM مطرح گردید. کسب و کار الکترونیک مفهومی عامتر از تجارت الکترونیک را در بر میگیرد. تجارت الکترونیک بیشتر تکیه بر ارتباط بیرونی بنگاه یا فرد دارد. در حالی که کسب و کار الکترونیک علاوه بر ارتباطات بیرونی به استراتژی درون سازمان نیز اشاره دارد و شامل تجارت الکترونیک(EC) هوشمندی شرکت ها (BI)، مدیریت روابط با مشتری (CRM)، مدیریت زنجیره تامین (CSM) و برنامه ریزی منابع شرکت (ERP) میشود. به طور خلاصه کسب و کار الکترونیک تلفیق سیستم ها و فرایندها و زنجیره های تامین و کل بازار با بهره گرفتن از اصول و فناوریهای مرتبط با بهره گرفتن از ابزار اینترنت است که در
هشت بخش ارائه می شود:
شرکت با مصرف کننده:
۲٫شرکت با شرکت؛
مصرف کننده با مصرف کننده؛
شرکت با دولت؛
دولت با مصرف کننده؛
شرکت با کارکنان؛
۷٫شخص با شخص؛
شرکت با مصرف کننده(سید جوادین و سقطچی ،۱۳۸۵).
۲-۱۰٫تعریف بانکداری الکترونیکی
بانکداری الکترونیک، کلیه خدمات بانکی را به صورت الکترونیکی و از طریق واسطههای ایمن، ارائه میدهد و براساس آن دیگر نیاز به حضور فیزیکی مشتری در بانک نیست. بانکداری الکترونیک، خدماتی چون اطلاعات حساب و استعلام آن، حواله یا انتقال وجوه بین حسابها،سپردهگذاری،تبدیل ارز و پرداخت صورتحساب و آب،برق و…را به صورت فهرستبندی و زمانبندی شده در اختیار مشتری قرار میدهد.بانکداری الکترونیکی مزایای بسیاری چون افزایش مشتری و پایین آمدن هزینه معاملات بانکی را به دنبال دارد و در ضمن بانکها میتوانند از این طریق، خدمات را به کارایی بیشتر و با هزینه های پایینتری ارائه داده و به حفظ و افزایش سهم بازار خود بپردازند. بهطور مثال، در امریکا یک معامله عادی مشتری از طریق روشهای سنتی بانکداری دلار و از طریق تلفن ۶/۰ دلار هزینه دارد در حالی که به صورت انلاین حدود ۰۹/۰ دلار هزینه در بر دارد.همچنین با بهره گرفتن از سیستمهای بانکداری الکترونیکی هزینه انجام معاملات برای هر مشتری تا ۵ دلار کاهش مییابد.
امروزه بانکها با بهره گرفتن از بانکداری الکترونیک میتوانند اطلاعات مرتبطی را با توجه به نیازهای مشتریان به آنها ارائه دهند و از یکسو باعث افزایش وفاداری و کاهش هزینه های بانک و مشتریان شده و از سوی دیگر میتوانند فرصتهای جدیدی به منظور ارائه کالا و خدمات مناسب به مشتریان ایجاد کنند. به عنوان مثال در امریکا بانک ولزفارگو از طریق ارائه خدمات به دو صورت الکترونیکی و فیزیکی توانسته مشتریان زیادی را جذب کند بهطوری که این بانک به حدود ۶۲۰ هزار مشتری خدمات ارائه میدهد و در ردههای بعد نیشن بانک ۸ با ۵۰۰ هزار و کوترک ۹ با ۳۵۰ هزار مشتری قرار دارند. یک ماشین خودپرداز ATM میتواند به عنوان یک شعبه از یک بانک عمل کرده و بسیاری از وظایف اصلی بانکداری را انجام دهد.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-31] [ 03:38:00 ق.ظ ]
|