پایان نامه تاریخچه پول و بانکداری در دنیا |
با تکامل تدریجی فنّاوریهای پردازش، ثبت و نگهداری اطلاعات و همچنین پیشرفت روالهای بانکداری و اهمیت یافتن مشتریان، در طول زمان تحولات شگرفی در نظام و سیستم های بانکداری به وجود آمده است که این تحولات را می توان مطابق جدول ۲-۱- به چهار دوره عمده تقسیم کرد، که در هر دوره نقش سیستم های رایانه ای و مکانیزه افزایش و نقش فعالیت های دستی و کاغذی کاهش یافته است.
جدول ۲-۱- دوره های تکامل بانکداری و ویژگیهای آنها
دوره
زمان
ویژگی
اول: خودکارسازی پشت باجه
دهه ۱۹۶۰
با بهره گرفتن از رایانه های مرکزی، اطلاعات و اسناد کاغذی تولید شده در شعب، به صورت دستهای به مرکز ارسال و شبانه پردازش روی آنها انجام میشود. در این دوره، عملیات خودکارسازی تاثیری بر رفاه مشتریان بانکها و رقابت بین بانکها بر جای نگذاشت.
دوم: خودکارسازی جلوِ باجه
دهه ۱۹۷۰
شعبه در حضور مشتری ثبت الکترونیکی عملیات بانکی را انجام میدهد. انتقال اطلاعات به صورت مؤثر در بین شبکه های بزرگ رایانه ای و پایانه های ورودی و خروجی به وجود آمد. هنوز تمامی کارها توسط کارمندان بانک و از طریق ورود اطلاعات و گردش حسابها به پایانه ها صورت میگرفت و فقط نیاز به استفاده انبوه از اسناد کاغذی تا حدودی برطرف شد. نرمافزارهای به کار گرفته شده در این دوره، کماکان غیر یکپارچه و جزیره ای بودند.
سوم: متصل کردن مشتریان به
حساب هایشان
دهه ۱۹۸۰
مشتری از طریق تلفن یا مراجعه به دستگاه خودپرداز (ATM) و استفاده از کارت هوشمند یا کارت مغناطیسی یا کامپیوتر شخصی به حسابهایش دسترسی پیدا میکنند و ضمن انجام عملیات دریافت وپرداخت، نقل و انتقال وجوه را به صورت الکترونیکی انجام میدهد. سیستم های جزیرهای مکانیزه در جلو و پشت باجه و همچنین سیستم های ارتباطی مشتریان با حسابهایشان مثل خودپرداز، تلفنبانک و فاکس- بانک توسعه مییابد. در این دوره هنوز نیروی انسانی در ارائه خدمات مؤثر است و وظیفه ایجاد هماهنگی بین سیستم های جزیره ای و نیازهای مختلف مشتریان را بر عهده دارد.
چهارم: یکپارچه سازی
سیستم ها و مرتبط کردن
مشتری با تمامی عملیات
بانکی
اواسط
دهه ۱۹۹۰
تاکنون
کلیه عملیات بانکی به صورت الکترونیکی انجام میشود. بانک و مشتریان میتوانند به طور دقیق و منظم اطلاعات مورد نیازشان را کسب کنند. لازمه ورود به این مرحله امکانات و بسترهای مخابراتی و ارتباطی پیشرفته و مطمئن است. با جمع بندی بخشهای نرم افزاری و سخت افزاری، ارتباط واقعی بین بانک و مشتریانش برقرار میشود. به منظور رسیدن به یکپارچگی و ساماندهی سیستم های مکانیزه بانکی، بانکها به یکی از دو جهت زیر تاکید دارند:
* تلاش برای استانداردسازی نرم افزاری و سخت افزاری در سیستم های رایانه ای موجود.
* تلاش برای ایجاد سیستم های یکپارچه صرف نظر سیستم های جزیرهای گذشته
در این دوره صرفه جویی واقعی در نیروی انسانی به وجود آمده و پول کاملاً حالت الکترونیکی پیدا میکنند.
۲-۲-۵-تعریف بانکداری الکترونیکی
اصولاً تجارت الکترونیکی بر پردازش و انتقال الکترونیکی داده ها شامل: متن، صدا و تصویر تاکید دارد و فعالیتهای گوناگونی از قبیل مبادله الکترونیکی کالاها و خدمات و تحویل فوری مطالب دیجیتالی همراه با انتقال الکترونیکی را در بر می گیرد (سعیدی و همکاران، ۱۳۸۶: ۴۳). بانکداری الکترونیکی یکی از دستاوردهای تجارت الکترونیکی است که عبارت است از ارائه خدمات بانکی از طریق شبکههای رایانه ای عمومی و قابل دسترسی (اینترنت یا اینترانت) که از امنیت بالایی برخوردار باشند (الهیاریفرد، ۱۳۸۴: ۱۱). علاوه بر این برای بانکداری الکترونیکی تعاریف گوناگونی ارائه شده که از آن جمله می توان به تعاریف زیر اشاره کرد.
* فراهم آوردن امکان دسترسی مشتریان به خدمات بانکی با بهره گرفتن از واسطه های ایمن و بدون حضور فیزیکی (سعیدی و همکاران، ۱۳۸۶: ۹).
* استفاده مشتریان از اینترنت برای سازماندهی و یا انجام تغییرات در حسابهای بانکی خود (سقطچی، ۱۳۸۵ : ۶۲).
* ارائه مستقیم خدمات و عملیات بانکی به مشتریان از طریق شبکه های ارتباطی الکترونیکی (سقطچی، ۱۳۸۵: ۶۲).
* ارائه کلیه خدمات بانکی به صورت الکترونیکی و از طریق واسطه های ایمن و بدون نیاز به حضور فیزیکی مشتری (کهزادی، ۱۳۸۲: ۱۵).
* استفاده از شبکه های تحویل الکترونیکی خدمات بانکداری (سقطچی، ۱۳۸۵: ۶۳).
* بانکداری الکترونیکی عبارت است از انتقال الکترونیکی منابع و ارائه خدمات پول الکترونیکی (الهیاری فرد، ۱۳۸۴: ۴۱).
۲-۲-۶-مزایای بانکداری الکترونیکی
در تحقیقات مختلف حوزه بانکداری الکترونیکی به ویژگیها و مزایای بانکداری الکترونیکی اشاره شده است (سقطچی، ۱۳۸۵: ۶۴). برخی از این مزایا در کوتاه مدت، برخی در میان مدت و تعدادی در بلند مدت محقق می شوند. رقابت یکسان، نگهداری و جذب مشتری از جمله مزایای بانکداری الکترونیکی در کوتاه مدت (کمتر از یک سال) هستند. در میان مدت (کمتر از ۱۸ ماه) مزایای بانکداری الکترونیکی عبارتند از: یکپارچه سازی شبکه ها و پایگاه های مختلف، مدیریت اطلاعات، گستردگی طیف مشتریان، هدایت مشتریان به سوی شبکه های مناسب با ویژگیهای مطلوب و کاهش هزینه ها. کاهش هزینه پردازش معاملات، ارائه خدمات به مشتریان بازار هدف و ایجاد درآمد نیز از جمله مزایای بلندمدت بانکداری الکترونیکی هستند. به طور کلی مزایای بانکداری الکترونیکی را میتوان از دوجنبه مشتریان و مؤسسات مالی مورد توجه قرار داد. از دید مشتریان می توان به صرفه جویی در هزینه ها، صرفه جویی در زمان و دسترسی به روش های متعدد برای انجام عملیات بانکی نام برد. از دید مؤسسات مالی میتوان به ویژگیهایی چون ایجاد و افزایش شهرت بانکها در ارائه نوآوری، حفظ مشتریان به رغم تغییرات مکانی بانکها، ایجاد فرصت برای جست و جوی مشتریان جدید در بازارهای هدف، گسترش محدوده جغرافیایی فعالیت و برقراری شرایط رقابت کامل را نام برد.
جدول ۲-۲- مزایای بانکداری الکترونیکی از جنبه های مختلف
دیدگاه
مزایا
بانکها و مؤسسات مالی
· حفظ مشتریان علیرغم تغییرات مکانی بانکها
· کاهش محدودیت جغرافیایی ارائه خدمات
· عدم وابستگی مشتریان به شعبه خاص
· افزایش قدرت رقابت
· مدیریت بهتر اطلاعات
· امکان ردگیری و ثبت کلیه عملیات مشتری
· امکان هدایت مشتری به سوی شبکه های
· مناسب
· امکان درآمدزایی بر اساس خدمات جدید
· کاهش اسناد کاغذی
· امکان جستجوی مشتریان جدید در بازارهای هدف
· افزایش قدرت رقابت
· امکان یکپارچه سازی
· کانال های توزیع جدید
· افزایش بازدهی
· کاهش اشتباهات انسانی
· سهولت ارائه خدمات
· کاهش مراجعه مستقیم مشتریان به شعب
· امکان ارائه آسان خدمات سفارشی
· بهینه شدن اندازه موسسه
· کاهش هزینه ها
· کاهش هزینه ارائه خدمات
· کاهش هزینه پرسنلی
· کاهش هزینه پردازش تراکنشها
· کاهش هزینه های نقل و انتقال پول
مشتریان
· محو شدن مرزهای جغرافیایی
· در دسترس بودن خدمات به صورت ۲۴ ساعته در تمامی روزهای هفته
· عدم نیاز به حضور فیزیکی (برخی انواع)
· کاهش هزینه استفاده از خدمات
· کاهش زمان دسترسی به خدمات
· افزایش سرعت ارائه و انجام خدمات
· افزایش کیفیت خدمات
· عدم وابستگی به شعبه خاص
· امکان مدیریت یکپارچه خدمات مورد استفاده
· افزایش امنیت تبادلات
· پاسخ سریع به مشکلات مشتریان
· امکان تهیه گزارشهای متنوع
جامعه
· کم شدن هزینه نشر، توزیع و جمع آوری اسکناس
· افزایش امنیت تبادلات مالی
· رونق تجارت الکترونیکی
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-31] [ 03:45:00 ق.ظ ]
|