پایان نامه رشته مدیریت : موانع به کارگیری یادگیری سازمانی : |
پایان نامه رشته مدیریت : موانع به کارگیری یادگیری سازمانی :
موانع به کارگیری یادگیری سازمانی :
به منظور فهم جامع موانع یادگیری سازمانی، درک چگونگی یادگیری سازمانی حیاتی است. مدیران به طور فزاینده این را می پذیرند که یادگیری سازمانی برای حفظ قابلیت رقابت سازمان اهمیت حیاتی دارد. و یک ولئون (۱۹۹۳) اظهار داشتند که چگونه یادگرفتن شرکت به دلایل زیر اهمیت دارد [۳۵]:
یادگیری را می توان تفاوت میان پذیرش بهبود یا به دست آوردن سریع سهم بازار برشمرد.
یادگیری سازمان را از توانایی رویارویی با تغییرات وضعیت بازار و تهدیدهای رقیبان و به کارگیری فناوری جدید برخوردار می کند.
هرگاه یادگیری با جهت گیری درست استراتژیک و منابع انسانی آمیخته شود، به رشد سازمان می انجامد.
باید اذعان داشت، یادگیری سازمانی با چندین عامل محدودیت ساز روبه رو است که مانع استفاده کامل از ظرفیت سازمان۱برای یادگیری می شود [۳۴] که عبارت اند از :
کم ظرفیتی۲در نوآوری
کم ظرفیتی در عمل
کم ظرفیتی در انعکاس بصیرت ها
کم ظرفیتی در ثبت بصیرت ها
کم ظرفیتی در انتشار بصیرت ها
کم ظرفیتی در انتشار بصیرت ها
کم ظرفیتی در ثبت بصیرت ها
کم ظرفیتی در انعکاس بصیرت ها
کم ظرفیتی در عمل
کم ظرفیتی در نوآوری
انتشار
بصیرت
نتایج
ایده های جدید
سیستم اعتقادی
انعکاس
مستند سازی
نمودار۲-۶-عوامل محدود سازی یادگیری سازمانی
۲-۲۸- عوامل کلیدی موفقیت یادگیری سازمانی :
۲-۲۸-۱- استراتژی و سیاست ها :
با اتخاذ سیاست ها و خط مش های هوشیارانه، یادگیری به حالت آگاهانه در می آید. در واقع مدیریت سازمان باید به صورت روشن و صریح اشتیاق و اراده خود را به مدیریت آگاهانه یادگیری نشان می دهد.
۲-۲۸-۲- رهبری:
رفتار و اعمال رهبران و مدیران، سازنده فرهنگی است که باید یادگیری کارکنان در آن محیط صورت پذیرد. رهبر باید دارای ویژگی هایی هم چون مشوق بوده و زمینه ساز فرهنگ حامی یادگیری باشد.
۲-۲۸-۳- کارکردهای منابع انسانی :
برای افرادی که در سازمان ها روزانه درگیر عملیات و اقدامات جاری هستند باید فرآیندها و عملیات جاری موسسات حامی و مشوق یادگیری باشند و مخصوصا باید به گونه ای طراحی شوند که یادگیری را در فعالیت های خود نهادینه۱ سازند [۳۶] .
۲-۲۸-۴- کشف، ایجاد و انتشار دانش :
با شناسایی و انتشار دانش در سطح سازمان، شرایط جهت یادگیری سازمانی برای کارکنان سازمان فراهم می شود، و کارکنان سازمان می توانند به سهولت از ایده ها، تجارب و دانش افراد دیگر استفاده نمایند .[۳۷]
۲-۲۸-۵- ارزش ها و باورها :
در بر گیرنده ارزش های حامی یادگیری بوده و در ارتباطات سازمانی به طور مرتب از آنها یاد می شود. به هنگام یادگیری وارد مکالمات و زندگی کاری افراد می شود بدیت ترتیب، افراد مسئولیت یادگیری خود را به عهده می گیرند و آزادند تا مفروضات را زیر سوال برده و بدون ترس از اتهام و تنبیه (ولی نه به عمد) مرتکب اشتباهاتی شوند.
۲-۲۸-۶- زبان :
تغییر لغات و زبان در جهت حمایت از یادگیری، مثلا تغییر لفظ سرپرست به لفظ مربی و نظایر آن [۳۸].
۲-۲۸-۷- گفتار و رفتار افراد سطح بالا:
پیام ها، توقعات، حالات و رفتار مدیران ارشد بیان کننده آن است که برای سازمان حیاتی و لازم الاجرا می باشد. افراد از این گفتارها و پیام ها، آنهایی را که در جهت رفتار خود و برای سازمان ضروری است، دریافت می کنند.
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-01-30] [ 10:25:00 ب.ظ ]
|