پایان نامه : مدل سرمایه فکری چن و همکاران |
پایان نامه : مدل سرمایه فکری چن و همکاران
مدل سرمایه فکری چن و همکاران
بر اساس دیدگاه چن[۱] سرمایه فکری از چهار بعد تشکیل شده است:
۱-سرمایه انسانی ۲- سرمایه مشتری ۳- سرمایه نوآوری ۴- سرمایه ساختاری
به عقیده وی این ساختار سرمایه فکری بسیار ضعیف و شکننده است. البته در صورتیکه روابط بین مولفه ها در سرمایه فکری تعریف شود، بهتر می توان تئوری سرمایه فکری را تببین کرد.
در این مدل، سرمایه انسانی پایه و اساس سرمایه فکری است. دانش، مهارتها و تواناییهای کارکنان و طرز فکرهای کارکنان درباره کسب و کار است. به زعم وی سرمایه انسانی میتواند دانش را بوسیله تبدیل به سه جزء دیگر سرمایه یعنی سرمایه ساختاری، مشتری و نوآوری، به ارزش بازار و تجاری تبدیل کند . تعریف اجزای سرمایههای فکری از نظر آقای چن به شرح زیر است :
سرمایه انسانی
دانش ضمنی در ذهن کارکنان است. سرمایه انسانی منبعی مهم از نوآوری، بازآفرینی یک شرکت است و سرمایه انسانی بصورت ترکیبی از شایستگیها، طرز فکر و خلاقیت کارکنان تعریف میشود.
شایستگی کارکنان در واقع بخش سختافزاری سرمایه فکری است که شامل دانش، مهارتهای و استعدادها کارکنان است. منظور از دانش، دانش فنی و دانش آکادمیک است. مهارتها ی کارکنان توانایی انجام وظایف و تکالیف عملی کارکنان است که از طریق ممارست یا تحصیلات بدست می آید.
شکل شماره ۱۱-۲ : مدل ابعاد سرمایه فکری و روابط بین ابعاد آن از دیدگاه چن
طرز فکر یا نگرش بخش نرمافزاری سرمایه فکری است که در برگیرنده انگیزه کار و رضایت شغلی است که به عنوان پیشنیاز برای بروز شایستگیها کارکنان است. خلاقیت، کارکنان را قادر میسازد تا از دانش خود استفاده کنند و بطور مستمر نوآوری داشته باشند و بنابراین عامل مهمی در گسترش و ایجاد سرمایه فکری یک شرکت است.
سرمایه ساختاری
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-01-30] [ 08:55:00 ب.ظ ]
|