پایان نامه مدیریت در مورد مدل سرمایه فکری مار و اسچوما |
پایان نامه مدیریت در مورد مدل سرمایه فکری مار و اسچوما
مدل سرمایه فکری مار و اسچوما
مار و اسچوما[۱] سرمایه فکری را بصورت گروهی از داراییهای دانشی تعریف میکنند که به یک سازمان تعلق دارد و به عنوان ویژگی سازمانی محسوب میشود. سرمایه فکری با افزودن ارزش، به بهبود وضعیت رقابتی سازمان منجر میشود. مار و اسچوما در این مدل سرمایه فکری به ۶ طبقه تقسیم کرده اند.
روابط با ذینفعان
در بر گیرنده انواع روابط یک شرکت با ذینفعان خود است. این روابط ممکن است شامل مشارکت و قرارداد توزیع و یا ایجاد روابط با مشتریان از قبیل وفاداری مشتری و تصویر ایجاد شده از مارک و غیره باشد.
منابع انسانی
داراییهای دانشی است که بوسیله کارکنان به شکل تحصیلات، مهارت، شایستگی، تعهد و انگیزش و وفاداری، یا بصورت دانش فنی، تخصص فنی و توانایی های حل مشکل و خلاقیت و طرز فکرها و و غیره باشد.
زیرساخت های فیزیکی
در برگیرنده داراییهای زیرساختی مانند ساختمانها و تکنولوژی ارتباطی و اطلاعاتی مانند پایگاه داده و شبکهها مانند اینترنت و غیره است.
فرهنگ سازمانی
شامل ارزشهای سازمانی و فلسفههای مدیریت است. فرهنگ سازمانی در جهت کارایی و اثربخشی سازمانی دارای اهمیت است. زیرا فرهنگ سازمانی چارچوبی مشترک برای تفسیر و تعبیر وقایع سازمانی بوسیله افراد را فراهم میسازد.
رویه ها و عملیات سازمانی
شامل عملیات رسمی و غیررسمی درون سازمان مانند دستورالعمل های فرآیند ، قوانین ضمنی و رویههای غیررسمی وقوانین ضمنی رفتار و سبک مدیریت و غیره است.
دارایی یا مالکیت معنوی
مجموع داراییها دانشی از قبیل حق امتیازها، کپیرایتها و برند ها و طرح و اختراعات به ثبت رسیده و رموز(رازها) تجاری و فرآیندهایی که مالکیت آن بوسیله قانون در اختیار شرکت قرار داده شده است(Marr et al., 2001).
۲-۵-۱۲- مدل سرمایه فکری (دارایی های نامشهود) سانچز
شرکتها به منظور مدیریت سرمایه فکری میتوانند از یک الگوی مشترک پیروی کنند که این الگوی مشترک باعث خلق یک سیستم مدیریت سرمایه فکری برای آنها میشود. این الگو شامل سه مرحله است:
شناسایی نامشهودها
اندازهگیری نامشهودها
مدیریت نامشهودها
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-01-30] [ 08:56:00 ب.ظ ]
|