پایان نامه مدیریت با موضوع ابعاد آمیخته بازاریابی محصول |
پایان نامه مدیریت با موضوع ابعاد آمیخته بازاریابی محصول
ابعاد آمیخته بازاریابی توزیع(مکان)
توزیع یک عنصر اصلی در عرضه محصول توسط بازاریابان است که اهمیت در دسترس بودن و قابل اعتماد بودن عرضهکننده به عنوان اهداف خرید بر خریدار را نشان میدهد. توزیع دو مفهوم مرتبط اما مختلف در بازاریابی را نشان میدهد. اول توزیع شامل واسطههایی است که محصول را خریداری و سپس به فروش میرسانند. دوم توزیع شامل توزیع فیزیکی می شود که انتقال و نگهداری محصولات پس از آن که آنها در فرایند تولید توسط شرکت ساخته میشوند تا زمانی که به دست مصرفکننده برسند. اولین وظیفه توزیع، کانال بازاریابی نامیده میشود که عبارت از مجموعهای از سازمان های مهم وابسته به هم که باعث میشوند کالاها یا خدمات برای استفاده در دسترس مشتریان قرارگیرند. به عبارت دیگر حلقه ارتباط بین تولیدکنندگان و مشتریان را کانال توزیع میگویند. برای شرکتهای صنعتی تصمیمات مربوط به کانالهای بازاریابی از اهمیت استراتژیک برخوردار است، زیرا این تصمیمات دارای اثر بلند مدت میباشند. یک شرکت به آسانی میتواند تصمیمات مربوط به قیمت و پیشبرد فروش خود را تغییر دهد ولی تغییر تصمیمات مربوط به کانال توزیع بسیار مشکل است. دومین وظیفه توزیع، لجستیک یا تدارکات نامیده میشود که شامل تحویل کامل محصولات به مشتریان و واسطههای کانال میباشد. شرکتهای صنعتی برای کمک به انجام امور ذخیره سازی و انتقال کالاها و خدمات خود مجبورند از خدمات شرکتهای فعال در زمینه حمل و نقل و انبار داری استفاده کنند.(کاتلر وآرمسترانگ،۱۳۸۹).
سیستم توزیع ، یک منبع بیرونی است. به طور طبیعی این سیستم در طی سالیان متمادی شکل میگیرد و تغییر آن نیز به راحتی صورت نمیگیرد. اهمیت سیستم توزیع برابر با اهمیت منابع درونی شرکت نظیر سیستمهای تولید، تحقیق و توسعه، مهندسی، مالی، پرسنلی و بازاریابی است. سیستم توزیع تعهد شرکت تولیدکننده را به اعضای بیرونی که در پخش محصولات شرکت مشارکت دارند و همچنین به مصرفکننده را نشان میدهد.(هانگ وسریلگو،۲۰۱۲).
افزایش هزینه های فروش شخصی، هزینههای حمل ونقل، بیمه، نگهداری موجودیها و سایر هزینهها ، همگی بیانگر نیاز به ارزیابی دقیق از کانالهای بازاریابی هستند. کانالهای بازاریابی سنتی بایستی دستخوش تغییراتی شوند و خود را با شرایط کنونی تطبیق دهند. افزایش نرخ بهره، تورم، مالیات و غیره باعث شدهاست که مدیران عالی خواستار افزایش کارایی و بهرهوری از طریق عملیات مختلف از جمله توزیع شوند. مدیران متوجه این نکته شدهاند که در شرایط رقابتی جدید، بهویژه در مواردی که برخی از عناصر آمیخته بازاریابی رقبا نظیر محصول، قیمت و فعالیتهای پیشبرد فروش مشابه هم است، کانالهای توزیع میتوانند مزیتهای رقابتی مختلفی ایجاد کنند، لذا توجه به عنصر کانال توزیع در میان عناصر بازاریابی بیشتر شده است.(ادوایر وهمکاران،۲۰۰۹).
شکل۲-۳٫ آمیخته کانال های توزیع(جزائری نوش آبادی، ۱۳۸۹)
مدیریت کانال توزیع
کانال توزیع مسیری است که طی آن، محصول و حقوق مالکیت آن از تولید به مصرف جریان مییابد. کانالهای توزیع معمولا زنجیرههایی از موسسههای مختلفاند که به غیر از عرضهکننده اصلی و استفاده کننده نهایی، واسطه نام دارند. هر واسطه برخی از فعالیتها را بر عهده میگیرد که خود محصول یا حقوق مالکیت آن را مستقیما به مصرف کنندهنهایی نزدیکتر می کند، مانند عمدهفروشان که محصولات را از تولیدکنندگان میخرند و به خردهفروشان میفروشند. به طور کلی فعالیتهای انجام شده در یک کانال توزیع به سه دستهی زیر قابل طبقهبندی میباشند:
فعالیتهای مربوط به تغییر مالکیت یعنی مذاکره خرید و فروش و کانال تجاری؛
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-01-30] [ 09:32:00 ب.ظ ]
|