پایان نامه مدیریت : توسعه نشان تجاری به عنوان استراتژی رقابتی: |
پایان نامه مدیریت : توسعه نشان تجاری به عنوان استراتژی رقابتی:
توسعه نشان تجاری به عنوان استراتژی رقابتی:
۲-۲-۱۱-۱- نشان تجاری و کسبوکار:
واژه نشان تجاری یکی از پر استفاده ترین واژگان کسب و کارمی باشد. بر اساس نظر داوید اوجیلو[۱] جمع نامشهود ویژگیهای یک محصول: نام، بستهبندی، قیمت، شهرت و نحوهی تبلیغ است. برای درک بهتر تعریف نشان تجاری پنج مورد را بیان میکنیم:
۲-۲-۱۱-۱-۱- نام تجاری ارزش محصول یا خدمت را تحکیم کرده و از قیمت ارزش پشتیبانی میکند.
۲-۲-۱۱-۱-۲- اتصالی است بین سازمان و ذینفعانش در قالب فراهم کردن نشانهای از استمرار و اعتماد.
۲-۲-۱۱-۱-۳- نتیجه تمام رفتارهای سازمان هست.
۲-۲-۱۱-۱-۴- نشان تجاری فقط در ذهن مردم وجود دارد.
۲-۲-۱۱-۱-۵- میتواند منظور (هدف) و مسیر سازمان را تعیین کند.
۲-۲-۱۱-۲- استراتژی توسعه محصول:
بنگاههای اقتصادی با توسعه نشان تجاری خود، استراتژی رقابتی خود را ارتقاء داده و از این راه برای مشتری ارزش و برای سازمان موفقیت میآفرینند. نشان تجاری بیانگر نگاه مشتری است که با زوایای مختلف میبایست مورد بررسی قرارگرفته و انتخاب گردد. بر این اساس، بنگاهها نیازمند مدلی هستند که بر بنای آن بتوانند نشان تجاری خود را توسعه بخشند. (فرامرز, ۱۳۸۹).
۲-۲-۱۱-۳- مدل توسعه نشان تجاری:
تمرکز برند سازی در ابتدا بر محصولات فیزیکی بود و سپس بر خدمات نیز تسری یافت. مرکز مطالعات برند ایران برای نخستین بار در کشور توسط بخش خصوصی در سال ۱۳۸۷ راه اندزی شد و تلاش دارد تا با ایجاد زیرساختهای مناسب، زمینه توسعه نشانهای تجاری را در کشور فراهم آورد. این مرکز در اولین قدم، اقدام به ارائه طرح پیشنهادی ارزشگذاری نام و نشان تجاری و اصلاح نظام وثیقه گذاری به را ی دریافت تسهیلات از بانکها و مؤسسات اعتباری کشور به ریاست محترم بانک مرکزی اقدام نمود. که مورد استقبال و حمایت بانک مرکزی قرار گرفت. مرکز مطالعات برند ایران در دو حوزه فعالیت خود را تعریف نمود (فرامرز, ۱۳۸۹):
۲-۲-۱۱-۳-۱-فعالیت به عنوان نخستین کلینیک مشاوره برند.
۲-۲-۱۱-۳-۲-برگزاری جشنواره بینالمللی نام و نشان تجاری جمهوری اسلامی ایران.
ارزیابی و انتخاب در جشنواره برترین نام و نشان تجاری در ایران در دو مرحله صورت میپذیرد:
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-01-30] [ 10:50:00 ب.ظ ]
|