پایان نامه استراتژی های بازاریابی سبز: |
پایان نامه استراتژی های بازاریابی سبز:
استراتژی های بازاریابی سبز:
توسعه استراتژی های بازاریابی سبز برای ایجاد روابط بلندمدت میان عرضهکنندگان و مصرفکنندگان ضروری است نه به خاطر اینکه خریداران خواهان محصولات سبزند بلکه به دلیل کمک به بهرهوری عملیاتی و محیطزیستی شرکت. به گفته پور سلیمانی و همکاران (۱۳۸۵) استراتژی بازاریابی سبز با تحقیقات بازار درباره خواستهها، نیازها، طرز تلقی، باورها و دانش مشتریان آغاز میشود. دامنه تمرکز در بازار سبز تحقیق روی تعیین اندازه و ویژگیهای بازار سبز است. از دیدگاه مفهومی یک تعریف وسیع GMS[1] شامل تمام فعالیتهایی است که توسط صاحبان منافع و نیازهای مختلف بازارها و بخشهای ایده آل انجام میپذیرد.GMS بر اساس فعالیتهای مدیریت استراتژیک زیر عملیاتی میشود (حکمت نژاد, ۱۳۹۰):
۲-۲-۱۱-۷-۱- تجزیه و تحلیل بالقوه بازارهای سبز
۲-۲-۱۱-۷-۲-فعالیتهای گرایش یافته به سمت رضایتمندی نیازهای بازارهای سبز
۲-۲-۱۱-۷-۳- تجزیه و تحلیل رفتار رقبای سبز
این سه فعالیت مراحل کلیدی در فرآیند توسعه و کاربرد استراتژی بازاریابی سبز است. بعلاوه تجزیه و تحلیل مشتریان سبز نیز شامل آن میشود، زیرا آن یک عامل صنعتی است و تقاضای مشتریان برای کالاهای نهایی منجر به مشکلات محیطی میشود.
از نظر پور سلیمانی و همکاران (۱۳۸۵) در سطح عملیاتی مدیریت بازاریابی GMSشامل فعالیتهای زیر است (حکمت نژاد, ۱۳۹۰):
سیاست طراحی محصول سبز
توزیع با ضوابط سبز
قیمت محصولات سبز
تبلیغات سبز و پشتیبانی سبز
با توجه به توضیحات گفتهشده مدل تأثیر استراتژی های بازاریابی سبز بر عملکرد شرکت (عملکرد محیطزیستی، عملکرد اقتصادی، عملکرد عملیاتی و عملکرد سازمانی) اینگونه بیان نمود که مدل پژوهش استراتژی بازاریابی سبز بر بهبود نشان تجاری یعنی پژوهش حاضر تا حدودی دربر گرفت از این مدل و مدل تأثیر آمیختههای بازاریابی بر ارزشگذاری نشان تجاری هست.
شکل شماره (۵) مدل تأثیر استراتژی بازاریابی سبز بر عملکرد شرکت
منبع: (حکمت نژاد, ۱۳۹۰)
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-01-30] [ 10:49:00 ب.ظ ]
|