پایان نامه مدیریت : شهر الکترونیک در خدمت مدیریت شهری |
پایان نامه مدیریت : شهر الکترونیک در خدمت مدیریت شهری
شهر الکترونیک در خدمت مدیریت شهری
حرکت به سمت جامعه اطلاعاتی، باعث تغییر روند کنونی مدیریت شهرها میشود. در جامعه اطلاعاتی، شهرها با توجه به عمق وظایف و پیچیدگی روابط اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی عصر تعاملی حاضر از اهمیتی دوچنان برخوردارند. در حوزه شهری، شهرها و شهرداریهای الکترونیکی یکی پس از دیگری در حال ظهور هستند و نوع ارائه خدمات شهری در حال دگرگونی و تغییر است. در جدول ۳ تفاوت شهرهای فعلی با شهرهای الکترونیکی و ویژگیهای هریک تشریح شدهاند.
جدول ۳: ویژگیهای فضاهای شهری و فضاهای الکترونیکی
] هیون کیم،۱۳۸۴، ص ۲۷ [
فضاهای شهری٭
فضای الکترونیکی شهری
چیرگی بر قیود زمانی با کمینه کردن قیود مکانی
چیرگی بر قیود مکانی با کمینه کردن قیود زمانی
قلمرو
شبکه
ثبات
جنبش یا جریان
محصور
غیر محصور
مادی
غیر مادی
قابل رؤیت
غیرقابل رؤیت
ملموس
غیر ملموس
واقعی
مجازی (آبستره)
فضای اقلیدسی یا اجتماعی
فضای منطقی
٭ مبتنی بر ساختمانها، خیابانها، جادهها و فضای کالبدی شهرها
شهرهای الکترونیکی نرمافزار، سختافزار و پیبستر مورد نیاز را برای دسترسی شهروندان در تمامی اوقات شبانهروز به خدمات دولتی و بخش خصوصی بر روی شبکه وب فراهم میآورند. به عنوان مثال ادارات شهر الکترونیکی با شعار شهروند محوری بخش بزرگی از خدمات خود را در منزل شهروندان ارائه میکنند. این اقدام علاوه بر اینکه باعث کاهش رفت و آمدهای شهری میشود، زمینه ارائه خدمات مطلوب، سریع و کم هزینه را از هر مکان و در هر زمان بوجود میآورد. در شهرهای الکترونیکی به صورت تعاملی مدیران میتوانند به راحتی از پیشنهادات و نظرات شهروندان مطلع شده و در تصمیمسازیهای مدیریتی و اداره شهر از آنها استفاده کنند.
ایجاد شهر الکترونیک تأثیرات بسیاری را در زمینههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برای اداره شهر و شهروندان به دنبال خواهد داشت. در زمینه توسعه تجارت الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی، گسترش استفاده از کارتهای اعتباری، کاهش بروکراسی و روند اداری مبتنی بر کاغذ، کاهش هزینه ارائه خدمات، ایجاد زمینه برای سرمایهگذاری داخلی و خارجی و ارتباط تجاری شهر با سایر نقاط جهان، بخشی از تأثیرات آن خواهد بود. خدمات برخط به شهروندان و مسافرین در هرجا و هر وقت، افزایش رضایتمندی شهروندان در دسترسی به خدمات دولتی و بخش خصوصی، امکان تشکیل گروههای اجتماعی برخط، رأیگیری برخط، امکان توزیع عادلانه امکانات به صورت یکسان در میان شهروندان و ایجاد زمینه برای استفاده از نظرات شهروندان در مدیریت شهر از جمله اثرات اجتماعی ایجاد و توسعه شهرهای الکترونیک خواهد بود. در زمینههای فرهنگی نیز آموزش مجازی شهروندان در موضوعات عمومی و اختصاصی، امکان انتشار رسانههای دیجیتالی برای شهروندان، استفاده از کتابخانههای دیجیتالی شهر و سایر نقاط کشور و جهان، انتشار اخبار و اطلاعاتبه هنگام در مورد شهر و دهها مورد دیگر نام برد. در زمینه اجتماعی و سیاسی معرفی شهر در جهان و امکان بیشتر ارتباطات بینالمللی در جامعه اطلاعاتی، بالا بردن وجهه سیاسی شهر و شهروندان برخی از تأثیرات مهم شهر الکترونیک خواهد بود.
با توجه به مباحث مطرح شده میتوان مزایای زیر را برای به خدمت گرفتن فناوریهای نوین ارتباطاتی و اطلاعاتی در مدیریت شهر و ایجاد شهرهای الکترونیکی برشمرد: [سند راهبردی شهر الکترونیک مشهد، ۱۳۸۱، ص ۵۶[
فراهم آوردن خدمات اینترنت باکیفیت و سرعت بالا برای شهروندان: به وجود آوردن یک زیرساخت مناسب جهت اتصال به اینترنت و شبکه جهانی یکی از مزایایی است که توسط شهرهای الکترونیک بدست میآید.
فراهم آوردن کانالهای آموزشی متفاوت و محیط آموزشی مادام العمر: ابزارهایی که فناوری اطلاعات در اختیار شهر الکترونیک قرار میدهد امکان آموزش فراگیر را فراهم میسازد. با بهره گرفتن از این ابزارها میتوان روشهای مختلف آموزش را از هرکجا و در هر زمان برای مخاطبان پیادهسازی نمود.
بهبود کیفیت زندگی مردم: با تسهیل انجام فعالیتهای شهری و بهبود اوضاع اقتصادی شهر که نتیجه بهبود امر تجارت در سطح شهر میباشد و افزایش آگاهی مردم از فرآیندهای شهری و همچنین امکانات شهر، به طور خودکار کیفیت زندگی مردم رو به بهبود خواهد گذاشت.
ارائه خدمات یک مرحلهای به شهروندان: با تعریف مناسب ارتباطات شهری توسط فناوی اطلاعات و همچنین الکترونیکی کردن آنها دیگر نیاز به مراجعههای پیدرپی به ادارات و سازمانهای مختلف جهت انجام کارها وجود نخواهد داشت، بلکه تمام فرآیند لازم برای انجام یک کار در شهر به یک فعالیت تقلیل خواهد یافت.
تقویت رقابت تجاری شهر و ایجاد فرصتهای تجاری بیشتر توسط تجارت الکترونیک: الکترونیکیکردن پرداختها و دریافتها و همچنین آگاهی سریع تجار از پتانسیلهای موجود در شهر، محیط رقابتی را در عرصه تجارت شهر تقویت خواهد کرد.
ارتباط بهتر سازمانها و ارگانهای مختلف شهری: ارتباط بهتر سازمانها بصورت الکترونیکی با یکدیگر و تسهیل امر مکاتبات از طریق اینترنت توسط زیرساختهای ایجاد شده در شهر الکترونیک، بهبود بخشیده خواهد شد.
دسترسی ۲۴ ساعته به خدمات شهری: برقراری ارتباط مداوم شهروندان و تجار با شهرداری و بالعکس، شهردار و مسئولان شهر را هر چه سریعتر در جریان مشکلات و نواقص موجود در سطح شهر قرار خواهد داد و رفع عیوب شهر تسریع خواهد شد.
افزایش مشارکت مردم در اداره شهر: ایجاد حس مشارکت، در نتیجه حق اظهار نظر در مورد شهر و همچنین ارتباط مستقیم با شهردار باعث میشود که شهروندان خود را در قبال شهر و جامعهای که در آن زندگی میکنند مسئول بدانند و در نتیجه تمام سعی خود را در جهت برقراری یک جامعه بهتر بکار بندند.
کاهش ترافیک شهر با توجه به کاربرد اینترنت در فعالیتهای شهری شهروندان: استفاده از اینترنت در انجام فعالیتهای شهری شهروندان باعث میشود شهروندان از منزل فعالیتهای خود را مدیریت کنند و نیاز به مراجعه فیزیکی به سازمانها نداشته باشند. این امر باعث کاهش ترافیک شهری میگردد.
کاهش آلودگی هوا با کاهش ترافیک شهری: کاهش ترافیک بوجود آمده در نتیجه افزایش استفاده از اینترنت در انجام فعالیتهای شهری مسلما کاهش آلودگی ایجاد شده توسط اتومبیلها در سطح شهر را در برخواهد داشت.
همسوسازی سرمایهگذاریها با نیازهای شهروندان و شهر: از آنجا که در هر سازمانی مشتری مهمترین عنصر میباشد و باید به نیازهای او توجه وافر معطوف گردد، در صورتیکه به شهر به عنوان یک سازمان بزرگ بنگریم شهروندانی که برای این سازمان بزرگ حکم مشتری را دارند باید مورد توجه قرار گیرند. از طرفی شهر الکترونیک امکاناتی را فراهم میآورد که آگاهی یافتن از نیازهای شهروندان تسهیل میگردد. بنابراین به راحتی میتوان سرمایهگذاریهای شهری را در جهت برطرفکردن نیازهای حاضر شهروندان به کار بست و از سرمایه گذاریهای اضافی در نقاطی که به آنها نیازی نیست پرهیز نمود.
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-01-30] [ 08:24:00 ب.ظ ]
|