پایان نامه مشارکت در تصمیم گیری: |
پایان نامه مشارکت در تصمیم گیری:
مشارکت در تصمیم گیری:
یعنی ادراک هر فرد از میزان نفوذی که بر تصمیمگیری دارد در مقایسه با میزان نفوذ واقعی وی در تصمیمگیری (وروم ۱۹۵۹) .
اگرچه همزمان با پیدایش گروههای انسانی و سازمانها، موضوع مشارکت مورد توجه قرار گرفت ولی، تا مراحل اولیه انقلاب صنعتی در سالهای آغازین قرن نوزدهم به این موضوع اهمیت زیادی داده نمیشد. تحقیقات و بررسیهای فردریک تیلور ولیلیان گیلبرت سبب شد تا اهمیت مدیریت در اداره امور روشن شود. گذشت زمان و تغییرات علم و فن آوری سبب پیدایش تغییر در تفکرات مدیریتی شد تا اینکه اندیشه « مدیریت مشارکتی » مطرح و به شکلهای گوناگون نمایان شد. (بختیاری، ۱۳۷۸، ص ۲۰)
با مطالعات محققانی مانند « مازلو» چستر بارنارد و لیکرت سبک جدیدی در مدیریت بنام مکتب « روابط انسانی » شکل گرفت، در این مکتب بر خلاف مکتب علمی، تاکید مدیریت بر بکارگیری قالب افراد، علاوه بر دست آنان است .کارکنان احساسات، نیازها و مطلوبها و رضایت مندیهای دارند که مدیریت باید آنها را درک کند و بر خورداری متناسب با آن انجام دهد (بختیاری ۱۳۷۸، ص ۱۳ -۱۲ )
بررسیهای زیادی انجام شد که از آن جمله پروژه تحقیقهاثورن مربوط به شرکت وسترن الکترونیک شیکاگو در سالهای پایانی دهه ۱۹۲۰ است که نقطه عطف تازهای را در تحول اندیشههای مدیریت و ارائه نظرات گوناگون درباره یک سبک نوین مدیریتی به عنوان مدیریت مشارکتی بوجود آورد. طرح سلسله مراتب نیازهای مازلو در ارتباط باعث انگیزش افراد و ارضای نیازهای آنان نشان داد که در مرحله از این سلسه مراتب بکارگیری شیوه مدیریت مشارکتی را میتوان به عنوان یک عامل انگیزاننده قوی مطرح کرد.
مطالعات مشهور فرنچ و کوچ[۱] در کارخانه لباس دوری هیوود (۱۹۴۸) روشن کرد که مشارکت کارکنان در تصمیم گیریها، میتواند در تغیر نگرش و همچنین در کاستن از مقاومت آنها در تغییر، موثر باشد (رنجبر، ۱۳۷۸، ص ۴۹)
مطالعات انجام شده توسط تانینیوم و مساریک انجام گرفت، نشان داده شد که مشارکت افراد در طراحی به منظور کاهش هزینه سبب میشود کارمندان خود را در حل آن، مسئول بدانند؛ در نتیجه، تولید افزایش یافته و به کیفیت کالا نیز افزوده شد. استعفا و غیبت و کم کاری کاهش یافت و هماهنگی بیشتری میان مدیریت و اتحادیه کارگری پدید آمد (رنجبر، ۱۳۷۸، ص ۴۹)
تحقیق دیگری که در یک کارخانه هشت هزار نفری در احمد آباد هندوستان و حل یک دوره هفت ساله انجام گرفت. رایس پیشنهاد کرد که کارگران با یکدیگر همکاری و تشریک مساعی داشته باشند. اجرای این طرح نشان داد، در حالیکه تغییرات فن آوری و ساختاری بطور معمول با مقاومت و مخالفت کارکنان روبرو میشود ولی مشارکت افراد در امور میتواند تاثیر بسزایی در کاهش مقاومت در برابر اینگونه تغییرات مهم داشته باشد
(رنجبر، ۱۳۷۸، ص ۵۰-۴۹).
پس از جنگ جهانی دوم، بحث مشارکت کارکنان در اداره امور واحدهای اقتصادی مطرح شد و تنها بتدریج باعث شد کیفیت کار و محصول بهبود یابد، بلکه با رواج نظامهای چون نظام پیشنهادات حلقههای کیفی و تیمهای خود گردان، سازمانها توانستند خود را با تحولات پر شتاب محیطی سازگار کنند. بدین ترتیب استفاده از نظام مشارکت کارکنان در شرکتها و موسسات صنعتی کشورهای غربی و ژاپن متداول شد و موفقیتهای زیادی را به ارمغان آورد. مدیریت مشارکتی در ایران برای اولین بار در ایران، (۱۳۶۶) به وسیله برخی از متخصصان زیر پوشش مرکز خدمات خود کفایی ایران بعنوان یکی از راه های موثر جهت افزایش بهرهوری در جامعه ایران شناخته شد. (رنجبر، ۱۳۷۸، ص ۵۰)
در مجموع بررسیهای بعمل آمده از تحقیقاتهاثورن در دهه۱۹۳۰ تا کارهای (کرت لوین) و همکارانش در دهههای (۱۹۴۰،۱۹۵۰) در شرکت هاروود و سپس در دهههای (۱۹۷۰،۱۹۶۰) در شعبه تازه خریداری شده ولدون تا کارهای مارک فرو همان در شرکت آ.ر.جی.باری، در دهه (۱۹۷۰) و در شرکت کیتلی اینسترونتز در دهه (۱۹۸۰) میتوان به یک نتیجهگیری کلی رسید و آن اینکه مدیریت مشارکتی میتواند نقش بسزایی در مدیریت بهینه منابع انسانی داشته باشد. (رنجبر، ۱۳۷۸، ص ۵۰).
۱-۲-۲–۱۱ بررسیهای مربوط به رشتههای مختلف علمی
هدف این بخش انجام مطالعه کلان در خصوص ادبیات بین رشتههای مختلف علمی به منظور شناسایی اهمیت مشارکت در تصمیمگیری در محیط سازمان میباشد. این بررسی به سه دسته تقسیم میشود
پیشینه روان شناسی صنعتی و سازمانی
پیشینه روان شناسی اجتماعی
پیشینه رفتار سازمانی
۱-۱۱-۱-۲-۲پیشینه روان شناسی صنعتی و سازمانی
حوزه روان شناسی صنعتی و سازمانی بسیار وسیع است (همانند حوزه رفتار سازمانی) ولی در این بررسی رابطه بین مشارکت در تصمیمگیری و روان شناسی مد نظر میباشد. طبق نظر آندرو کمپل[۲] (۱۹۸۴) مدیران نمیتوانند بطور موثر مدیریت بکنند بلکه اینکه از فرهنگ مشترک آگاهی داشته باشند. مفهوم فرهنگ مشترک میتواند به عنوان نگرشها، ارزشها، باورها، انتظارات افراد در داخل سازمان تعریف شود. این مطلب همچنین یک دیدگاه جامعه شناختی است که چگونگی رفتار افراد در گروه های تحلیل میکند، فرهنگ مشترک مشتمل است بر:
چشم انداز و هدف سازمان
ساختار سازمان
فرایندهای ارتباطات رسمی و غیر رسمی
ارتباط کارکنان با سازمان
سیستمهای انگیزشی و پاداش
و نهایتا طرح سازگاری این عناصر با هم.
کمپل معتقد است که اگر سازمانی میخواهد سطح کارایی و اثر بخشی را بهبود ببخشد باید تلاش لازم را برای ایجاد یک گرایش یا تغییرات فرهنگی مبذول نماید. منظور این است که ارزشهای مختلف، باورها، انتظارات و نگرشها در طراحی شغلی مد نظر قرار گیرد. به منظور مناسب کردن هر نوع بر نامه ارتقاء بهرهوری، برای ویژگی خودش و سازمان باید سبک مشارکتی عملیاتی مورد توجه قرار گیرد.
شین[۳] (۱۹۸۴) اشاره میکند: سازمان باید یک فلسفه کلی داشته باشد تا براساس آن توانایی گفتن انتظارات از کارکنان را داشته باشد. سازمان باید کارکنان را به مهارتهای اجتماعی، تصمیمگیری و حل مساله مجهز کند و به آنها اجازه دهد که خودشان را بطور مناسبی در داخل سازمان هدایت کنند. ضمن اینکه سازمان بر تفویض اختیار و مسئولیتپذیری تاکید دارد افراد را برای کار در گروه نیز تشویق میکند.
کلب[۴]، روبن[۵] و مک اینتایر [۶] (۱۹۸۴) در رابطه با مشارکت میگوید:
مدیریت مشارکتی[۷] بیشتر بعنوان ابزار مثبتی برای ارتقاء کارکرد سازمانی مورد بررسی قرار گرفته است. افرادی که در تصمیمگیری درگیر میشوند نه تنها احساس رضایت بیشتری میکنند بلکه ارتقا اطلاعات و قابلیتهای حل مساله ناشی از فرایند مشارکتی، موجبات کار آمدی و اثر بخشی بیشتری را فراهم میآورند.
کلب، روبن و مک اینتاینر (۱۹۸۴) نظر سیستم های باز سازمانی را مورد بحث قرار میدهند و معتقدند که اگر سازمانی میخواهد زنده بماند باید با محیط خود سازگاری پیدا کند، بنظر آنها کارکرد سازمانی بدون مطالعه ارتباطات محیط سازمان نمیتواند درک شود و این موضوع به تئوری اقتضایی سازمان منجر شده است که در آن هیچ بهترین روشی برای اداره سازمان وجود ندارد.
هنگامی که نظریه سیستم های باز سازمانی و رویکرد توسعه سازمان برای درک فرهنگ سازمان مورد استفاده قرار میگیرند، شیوههای مشارکتی معنی دار میشوند. زمانی که فرهنگ سازمانی درک میشود احتمال شیوههای مشارکتی موفقیت آمیز افزایش مییاید.
در ارتباط با گروهها این محققین توضیح میدهند. ماهیت گروه ویژگی تاثیر آن بر بالندگی اعضاء را تعیین میکند. ارزشها، پایداری ارزشها، جو گروهی و ماهیت تطبیق مورد در خواست گروه تعیین میکند که آیا گروه احتمالاً اثر مثبت یا منفی بر روی گروه یا رفتار اعضاء آن را داشته باشند یا خیر؟
ویژگیها و مشخصات عملکردی یک گروه موثر ایده آل عبارتند از:
مهارتهای اعضاء در رهبری و تمایلات بین اعضاء
گروههای که عمر آنها آنقدر زیاد است که میتوانند روابط کاری آرامی را ایجاد کند.
اعضاء وفاودار
اهداف و ارزشها کامل و مرتبط
پیوستگی موزون و هماهنگ با گروه های بیرونی
ارزشهای قابل قبول مهم
اعضاء بر انگیخته شده در سطح بالا که توسط ارزشهای اصلی وفادار مانند تعاملات حمایتی
رهبری خوب
کمکهای گروه برای اعضاء
اعضاء همکار خلاق و اعضاء نو آور
مطابقت سازنده
ارتباط صریح و باز
نفوذ و پذیرش عقاید
و آزادی و امنیت
کلب، روبن ومک اینتایر اهمیت رهبر خوب را مورد تایید قرار میدهند خصائص رهبر خوب از نظر آنها بدین شرح است:
خوب گوش دادن
صبور بودن
پذیرش مسولیت و انتقاد برای اشتباهات
اعطاء فرصت برای اعضاء جهت بیان نظرات
تحمیل نکردن تصمیمات بر گروه
مطرح کردن مشارکتهای افراد بصورت سؤالات یا عقاید
هماهنگ کردن شرایط برای دیگران جهت مساعدت در امر رهبری
تاچ[۸] و گرانت[۹] (۱۹۸۲) در مطالعه خودشان درباره مشارکت از دیدگاه روان شناسان توضیح میدهند. که بعضی از روانشناسان تغییر سازمانی و تغییر فردی را از یکدیگر جدا نمیسازند.
تمام افراد هنگامی که در کار مشارکت میکنند، یاد میگیرند، رشد میکنند و خودشان را ارضاء میکنند و رضایت و پاداش از کار را همانطوریکه انتظار میرود بدست میآورند. در غیر اینصورت افراد احساس از خود بیگانگی، استرس، بی قدرتی، بی معنایی و فقدان باز خورد میکنند که منجر به یاس و حتی بد بینی میشود. چون اساس سازمان را کارکنان تشکیل میدهند. لذا سازمان بدنبال آن است که در امر توسعه سازمانی آنان را مشارکت دهد. این محققین در خصوص مفهوم مشارکت دیدگاه های دارند و استدلال میکنند: «مشارکت کارکنان» یک مفهوم با چند بعد بر جسته است.
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-01-30] [ 08:58:00 ب.ظ ]
|