پایان نامه مدیریت درباره دیدگاه بازاریابی استراتژیک روکرت |
پایان نامه مدیریت درباره دیدگاه بازاریابی استراتژیک روکرت
دیدگاه بازاریابی استراتژیک روکرت
روکرت بازارگرایی را متشکل از سه جزء میداند که عبارتند از:
الف) ایجاد بانک اطلاعات مربوط به مشتری و بازار بر اساس مجموعه اهداف سازمان؛
ب) طراحی استراتژیهای تمرکز بر بازار و مشتری؛
ج) اجرای استراتژیهای مربوط به بازار و مشتری.
در اولین جزء، مدیران از محیط بیرونی بر حسب مجموعه اهداف سازمانی، اطلاعات را جمعآوری کرده، آن را تجزیه و تحلیل و تفسیر می کنند تا از این طریق بتوانند به تخصیص منابع مطلوب دست پیدا کنند. دومین جزء بازارگرایی، طراحی استراتژیهای تمرکز بر بازار و مشتری است. این جزء در فرآیند برنامه ریزی استراتژیک قرار دارد. در این فرآیند، شناسایی نیازها، خواسته های مشتری و طراحی استراتژیهای خاص جهت برآوردن آن نیازها و خواستهها مورد تأکید قرار میگیرد. جزء سوم مربوط به اجرای استراتژیهای بازارگرایی است. در این جزء اقدامات سازمان جهت عملی ساختن و برآوردن نیازها و خواسته های مشتری مشخص میشود (فونتنوت و همکاران، ۲۰۱۳).
دیدگاه مشتری گرایی دیشپند و فارلی
دیشپند و همکارانش بازارگرایی را همان مشتری گرایی میدانند و معتقدند که رقابتگرایی می تواند با مشتریگرایی در تناقض باشد و بهتر است به جای لفظ بازارگرایی از مشتریگرایی استفاده شود؛ زیرا در مفهوم بازارگرایی تمرکز بر رقباست نه مشتریان. آنها موافق هماهنگی بین بخشی میباشند؛ زیرا آن را مربوط به مشتریگرایی میدانند و معتقدند مشتریگرایی قسمتی از فرهنگ سازمانی است که می تواند به عنوان یک ارزش تقویت شود. بر این اساس بازارگرایی فرهنگی است که:
الف) معیار سودآوری و حفظ ارزش برتر برای مشتریان، جزء بالاترین ارزشها در سازمان محسوب میشود و مشتریان نسبت به سایر افراد ذینفع ارجحیت دارند،
ب) هنجار رفتاری کارکنان و مدیران بر اساس توسعه سازمانی و پاسخگویی به اطلاعات بازار شکل میگیرد (رضایی دولتآبادی و خائفاله، ۱۳۸۵).
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-01-30] [ 09:53:00 ب.ظ ]
|